Annons:
Etiketterjämställdhetsärbehandling
Läst 892 ggr
kamera0710
11/20/16, 10:48 AM

"Pedofiler på pridefestivalen"

Aktuellt i fokus hade i veckan en tråd med rubriken "Hur röda är SVT?". Källan var en grupp som kallar sig Granskning Sverige och jag började googla lite på den gruppen, vilket var väldigt intressant. 

I den här "granskningen" från denna grupp får man bland annat lära sig följande:  "Enligt experter är både medierna och den så kallade HBTQ-rörelsen infiltrerade av kommunister som använder några få homosexuellas ibland tragiska öde för att försöka utplåna den svenska familjen och det svenska folket."

Annons:
Magi-cat
11/20/16, 10:58 AM
#1

😮 Vilket dyngsnack! Att det används som "källa"….🤪…är oroande.

Bra att du #0 kollat upp det!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
11/20/16, 11:47 AM
#2

#0 Nu har jag läst den tråden och tycker att det är beundransvärt av dig att du kollade upp källan och verkligen lyssnade på hela klippet och gjorde efterforskningar. Det är det inte många som gör, tyvärr. De läser rubriken och förlitar sig på att den som skrivit inlägget talar sanning och har koll på läget så länge skribenten bekräftar det de själva tror på. Oavsett om det är fakta eller påhitt. Jag skrev om det på Lika villkor igår och hur viktigt det är att kolla upp källor innan man delar/kommenterar i sociala medier. 

Skrämmande egentligen hur naiva, lättpåverkade och lata människor är nuförtiden. Istället för att kolla upp källan går de på vad som helst. Såg igår på en annan ideologiskt likartad sajt att någon skrev att av alla flyktingar i Tyskland och Österrike  2/3 har ingen utbildning och är i princip analfabeter. 🤔 Istället att ifrågasätta äktheten i påståendet trycker folk på "bra inlägg". Ja, det är enklare och dessutom underlättare det cementeringen av de åsikter de har.

tarantass
11/21/16, 3:17 AM
#3

Ja, källkritik är en bristvara från alla sidor. Men särskilt från dem som har tiden och "folks upprördhet" med sig.

("Folks" ska då inte förväxlas med "majoritetens", det gäller bara de lättast upprörda och mest benägna för fanatism. Sjuttiotalets bokstavsvänster kom aldrig i närheten av något folkflertal fast mer demokratiska delar av vänstern hade förhållandevis gott folkligt stöd för sina idéer om global och ekonomisk rättvisa. Dåtidens vänster som helhet bestod det grundläggande etikprovet. Att dagens reaktionära höger stannar kvar i sitt minoritetsfack är jag tyvärr inte lika säker på.)

Googling som hastigast för att hitta åtminstone några länkar om "Granskning Sverige":
http://aktuelltfokus.se/p85912/
Tyvärr verkar inte de ha länkat till sin källa men den kan man söka på:
https://www.interasistmen.se/?s=granskning+sverige

Här finns dokumentet om källkritik som Loris M nämnde:
https://www.iis.se/docs/Kallkritik-pa-Internet.pdf

Får se om jag kan se videon senare. Men att koppla samman "homofili" och pedofili är ett gammalt välkänt grepp. Och tacksamt – varenda förälder kan förstå varför. Just nu håller Ryssland på att bokstavligen misshandla ihjäl sina homosexuella med bland annat det "argumentet".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

kamera0710
11/21/16, 12:04 PM
#4

Får nästan lust att kontakta dessa "granskare" och fråga hur de ser på uppgifterna om kungen och hans polare, och deras så kallade "kaffeflickor". Samt det faktum att ett par SD-ledamöter i riksdagen föreslagit att invandrare som vill bli svenska medborgare ska svära en trohetsed till denna medeltida kvarleva.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: