Annons:
Etiketterintegrationimmigrationpolitik
Läst 2504 ggr
Loris M
2016-10-09 08:24

Vart ska hazarerna ta vägen?

"Afghanska flyktingar har de senaste veckorna hamnat i fokus när det rapporterats om problem på boenden och ensamkommande flyktingbarn. Här finns det anledning att titta närmare på vad som döljer sig bakom begreppet afghaner. Faktum är att den övervägande majoriteten av de afghanska flyktingarna i Sverige idag kommer från ett minoritetsfolk, hazara, som under lång tid trakasserats, förföljts och utsatts för vad som beskrivs som ett tyst folkmord i Afghanistan och i grannländerna.

Hazarerna är en shiamuslimsk minoritet i det i övrigt sunnimuslimska Afghanistan. Förföljelserna har pågått länge. Minst 60 procent av hazarerna antingen mördades eller tvingades lämna Afghanistan i slutet av 1800-talet, när Emir Abdul Rahman, landets dåvarande kung, konfiskerade över 60 procent av hazarernas mark"

/…/

"Att förflytta sig längs vägarna i Afghanistan har länge varit förenat med livsfara för hazarerna. Väpnade grupper av talibaner eller IS stoppar godtyckligt fordon och tvingar ut hazarerna som avrättas direkt. För några månader sedan blev den nioåriga flickan Tabasom och sju andra civila hazarer, tre kvinnor och fyra män, halshuggna av IS. De togs tillfånga i Arghandab- distriktet i Zabul-provinsen. Alla åtta var från staden Ghazni i provinsen Jaghori. Deras enda brott var att de tillhörde hazarafolket.

Nu har dessutom IS ökat sin aktivitet inne i Afghanistan. Deras första offer kommer att bli hazarerna, som står högt på IS lista över otrogna som ska utrotas.

Förföljelserna har gjort att hundratusentals hazarer lämnat landet och flytt till grannländerna Iran och Pakistan. Det har varit som att komma ur askan i elden. I Iran diskrimineras hazarerna systematiskt på arbetsmarknaden, där de oftast har de tyngsta och lägst betalda jobben. Även i övrigt behandlas de som andra klassens medborgare och utsätts för misshandel och trakasserier utan att någonsin få rätt i en domstol. Enligt grova beräkningar finns omkring tre miljoner hazarer i Iran, varav ungefär en miljon illegalt.

Det senaste är att unga hazarapojkar tvingas bli kanonmat i den iranska inblandningen i kriget i Syrien. Grips de utan ID-handlingar kan de skickas de direkt till fronten. Det är en av anledningarna till att så många unga hazarer flyr till Europa.

Det märkliga är att inget av detta långsamma folkmord hittar vägarna till svenska medier"

http://www.etc.se/debatt/vart-ska-hazarerna-ta-vagen

Annons:
Loris M
2016-10-09 08:27
#1

Och här kommer en artikel från Skolvärlden skriven av en lärare som arbetar med just dessa ungdomar och tvingas hantera och se när de får besked att de måste lämna Sverige:

"Pojkarna står i korridoren och stirrar tomt framför sig. En av dem möter mig och säger: Du hjälpa oss? Vad är det? Pojkarna visar en nyhetsartikel från svt.se om ”Avtal om återsändande av afghaner klart". De pekar på meningen:

”– Det är en framgång för Sverige. Det innebär att takten i återvändandet kommer att kunna öka, säger justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S).” 

Pojkarna fortsätter fråga: “Sara, vad menar han? Vad betyder ordetframgång?” Jag försöker förklara, men orden fastnar i halsen när pojkarna förstår att det verkligen betyder att Sveriges ansvarige minister inte vill att de ska få bo kvar i Sverige och att det är bra att det ska gå snabbare att låta människor återvända till Afghanistan. Pojkarna sjunker ner på golvet i korridoren. Jag sätter mig bredvid dem och där sitter vi sida vid sida. Jag som var på väg hem till fredagsmys med min familj och pojkarna som hjälplöst tittar på mig och säger: “ Vi åka tillbaka nu? Vem åka? Alla? När, vi åka?” Vi kan inte hålla tårarna tillbaka. Där sitter vi mitt i korridoren och tårarna trillar på oss alla tre. “Vem hjälpa oss? Kan du hjälpa oss?” Frustrationen skriker i min kropp. Vad kan jag göra för att hjälpa? 

/…/

Jag förstår absolut vikten av att åldersbestämma människor, men jag tycker att det är totalt vansinnigt att skolor och HVB-hem ens tänker tanken att försöka sig på att göra det. Jag blir så otroligt upprörd över dessa gissningslekar som avgör unga människors liv och framtid. Varken skolor eller HVB-hem ska syssla med att åldersbestämma människor och om chefen tycker ni ska det – tänk själva och vägra.

Nu kommer säkert många läsare ropa att jag är naiv och “hur ska vi kunna hjälpa dessa afghaner när vi inte ens har råd att hjälpa våra gamla på äldreboenden?” ”Klart att de måste skickas tillbaka – vi ser ju tydligt att de är över 18. De har ju skäggväxt”, och så vidare och så vidare…

För mig är det självklart att vi i Sverige kan och ska hjälpa till. Vi har råd och möjlighet om vi prioriterar och prioriterar om våra resurser"

http://skolvarlden.se/bloggar/sara-bruun

Magi-cat
2016-10-09 10:33
#2

😢

"framgång" och "takten i återvändandet" är ord som låter cyniska mot bakgrund av den verklighet som beskrivs ovan….

Framgång - för vem? Återvända - till vad?😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
2016-10-10 23:27
#3

Mm.. jag har lixom alldrig haft några problem med att begripa varför folk flyr från Syrien.. oavsett vilken minoritet/majoritet de tillhör.

Det som varit lite udda är alla dessa unga pojkar från Afghanistan?

Nu så har jag iallafall utökat min syn på hur det skulle kunna tänkas vara?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tarantass
2016-10-11 00:21
#4

Gammal "god" svensk politisk tradition. Vi har alltid varit såta vänner med Turkiet och Indonesien, för det mesta med USA, var det under täcket med Sydafrika ("för de svartas skull" när deras organisationer bad om bojkott), sände tillbaka judar till ett Hitlertyskland vi visste tillräckligt mycket om, har under hela tiden av "progressiv asylpolitik" också sänt tillbaka folk vi har vetat skulle trakasseras, torteras och avrättas, och så vidare.

Nyckelord kan vara ord som "tjänstevägen" (vad man inte får veta tjänstevägen räknas inte, även om det står i all världens tidningar) och "det står inte i nyheterna så det finns inget att vara rädd för".

bland kanske man är uppriktigt okunnig. Jag kan ju hoppas det i det här fallet. Men nu är man inte det längre. Fast fegheten för opinionen, en annan dominerande kraft i svensk politik, dikterar väl fortfarande "stränghet". Den humanitära sidan ligger ju rejält under just nu.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Söderort]
2016-11-05 11:43
#5

Jag blir kastad mot väggen och får sparkar i magen. Jag känner hur jag blir illamående. Sedan kommer fler sparkar i ryggen, ansiktet och huvudet. När de blir trötta, kastar de mig i ett klädförråd och går sin väg.

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-04/galler-de-manskliga-rattigheterna-ocksa-mig-och-andra-afghanska-tjejer?campaign_id=A100

Loris M
2016-11-05 11:54
#6

#5 Och vad vill du ha sagt med ditt inlägg? 

(Förutom då att det finns en del afghanska killar/män som förtrycker kvinnor. Det vet vi redan, liksom att det finns en del svenska killar/män som förtrycker kvinnor)

Annons:
Loris M
2016-11-05 12:18
#7

Några ungdomar från Göteborg som riskerar att skickas till Afghanistan berättar:

Helia, 15 år

"I Sverige har tjejer och killar samma rättigheter, och även invandrare och svenskar. Det är ingen skillnad på människor. Jag trivs så bra i skolan här och i familjen jag bor i. Mina föräldrar kommer från Afghanistan men jag är uppvuxen i Iran, där får afghaner inga rättigheter och kan inte utbilda sig. Jag vet inget alls om Afghanistan och jag har aldrig varit där. Det enda jag vet är att det finns en stad där som heter Kabul. Jag väntar på asylbesked och är jätteorolig, flera av mina kompisar har fått avslag. Vi har ingen framtid i Afghanistan, vi kommer inte att få något bra liv om vi måste åka dit. När jag tänker på det blir jag väldigt ledsen." 

Mustafa, 17 år (Varning!! Han ser äldre ut än 17 år och troligen är! 😮-(ironi)- 😇)

"Jag trivs jättebra i Sverige och i skolan är det till och med bättre än vad jag hade hört innan jag kom hit. Jag är född och uppvuxen i Iran. Där har vi afghaner inga rättigheter alls, vi får inte gå i skolan och de försöker tvinga oss tillbaka till Afghanistan eller utnyttja oss för att åka till Syrien och kriga. Vi unga har ingen framtid i Afghanistan, det är bättre för oss att dö än att åka tillbaka dit. De säger att vi ska komma tillbaka dit och bygga upp vårt land, men om det vore så bra där så varför bor makthavarnas barn i andra länder? Då borde de ju också vilja bo där. Jag önskar att jag var född i Sverige i stället. Just nu är allt osäkert, tidigare tror jag att många afghanska ungdomar kämpade i skolan här i Sverige, men som det är nu så känner många att de förlorar hoppet."

Källa

[Söderort]
2016-11-05 14:03
#8

Läste du artikeln?

Förstår du inte vad hon vill ha sagt? 

Ska afghanska flickor inte ha samma rättigheter som pojkar har? Är hennes budskap är inte det en självklarhet i multikultur?

Zepp
2016-11-05 14:17
#9

Och vad vill du ha poängterat med hänvisning till den artikeln?

Att sharia/afghanska levnadsregler kommer att införas i Sverige?

Multikultur har lixom inget med förtryck av kvinnor/flickor att göra.

Utan vi har även i detta land ett problem med främst män som förtrycker flickor/kvinnor!

Vi har kommit j*vligt långt på den vägen.. likt förbannat så importerar vissa svenska män utländska fruar/flickvänner.. för att senare dumpa dessa när de väl assimilerats tillräckligt för att ha en egen vilja!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Söderort]
2016-11-05 14:30
#10

#9 Att det finns ett problem hos vissa individer precis som det finns hos svenskar. Män som förtrycker kvinnor.

Anser ni att hon får skylla sig själv och det ska sopas under mattan?

Zepp
2016-11-05 14:37
#11

Näe det skall alldrig sopas under mattan när någon/några förtycker någon annan!

WTF har det med multikultur att göra föresten?

Iomed att olika typer av förtryck förekommer lite över allt.. således oxå här i Sverige!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Loris M
2016-11-05 14:43
#12

#8 Ja, jag har läst artikeln. Jag gör det alltid innan jag uttalar mig om artiklar. Och ja, jag förstår hennes budskap och vad hon vill ha sagt. Men jag förstår fortfarande inte kopplingen till det som står i artikeln i #0 och vad du vill ha sagt. 

#10 Hur kan du dra en sådan slutsats? Det är inget som ska sopas under mattan. Det finns afghanska män som förtrycker kvinnor. Det är ingen nyhet. Men vad vill du med detta? Att vi ska utvisa alla afghanska pojkar för att det finns en risk att de i framtiden förtrycker sina eventuella flickvänner? 🤔

[Söderort]
2016-11-05 14:48
#13

#11 Läs det hon skriver!

Den 22 oktober anordnade nätverket #vistårinteut demonstrationer i Sveriges större städer för afghanska pojkar som riskerar att bli utvisade. Pojkarna hade stora plakat i handen med texter som sa: ”vi vill ha fred”, ”vi vill ha mänskliga rättigheter”, ”vi vill leva som alla andra människor”, ”vi är också människor”.

Gäller den freden även era systrar och övriga afghanska tjejer?

Gäller mänskliga rättigheter också för era systrar och övriga afghanska tjejer?

Kan jag och övriga afghanska tjejer leva så som ni vill leva?

Har hon inte rätt att leva i ett land som ska vara multikulturellt med samma rättigheter som alla andra?

Varför blir man angripen för man tar upp problem som finns och som inte borde finnas?

Rasism är väl inte acceptabelt i samhället då är inte kvinnovåld det heller och även det måste bekämpas eller har jag fel? Hon är väl lika mycket Hazarer som pojkarna är eller är det skillnad på pojkar och flickor?

Annons:
[Söderort]
2016-11-05 14:49
#14

#12 Är hon inte lika mycket hazarer som pojkarna är eller gör du skillnad på pojkar och flickor?

Magi-cat
2016-11-05 14:50
#15

#7 Helsjukt att skickas "tillbaka" till ett land de aldrig varit i! Så lätt det är att med några penndrag ruinera en ung människas liv. Och så lätt ironiskt att kalla det "framgång", som om det inte vore människor bakom siffrorna.

" Det är en framgång för Sverige. Det innebär att takten i återvändandet kommer att kunna öka, säger justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S)"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
2016-11-05 14:50
#16

Jag tror att jag har en hint om vart hen vill komma?

Dvs om vi begränsar/förbjuder invandring, så får svenska män monopol på att förtrycka kvinnor/flickor?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Söderort]
2016-11-05 14:52
#17

#16 Bedrövligt hur man kan vinkla till något jag inte har sagt. Då är min åsikt att du försvarar hedersvåld!

Loris M
2016-11-05 15:01
#18

#14 Så klart att hon är och hon får stanna i Sverige uppfattar jag det som. Så det är inte samma problem som pojkar i #0 har även om det också är fruktansvärt. Men det handlar om hedersrelaterat våld och förtyck och så klart borde allt sådant bekämpas. Och det gör det också, det vet jag. 

Men varför är det viktigt för dig att lyfta fram just den här formen av förtryck och vad tycker du är lösningen på problemet? Att utvisa alla män från Afghanistan? Skulle våld och förtryck i så fall försvinna? Knappast!

Jag tror att du har problem med att förmedla fram ditt budskap och kommer med konstiga frågor istället för att svara.

Loris M
2016-11-05 15:02
#19

#17 Visst är det bedrövligt när det händer. Och det är precis det du gör mot mig i #14.

Zepp
2016-11-05 15:07
#20

#17

Grattis.. du har prexis stigit över tröskeln och därmed visat var du står!

Dvs förbjud all invandring så får vi alldrig se de problemen här i landet samtidigt som vi blundar för att exakt samma saker sker även här men förklaras av andra skäl!

Varför inte utvisa alla män.. oavsett om de är födda här eller i Afghanistan?

Med tanke på din ringa slutledningsförmåga.. på samma nivå som vissa bröder Ekeroth.. som enligt sin egen logik helst såg att de utvisades själva, samt deras mor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Loris M
2016-11-05 15:38
#21

#20 "Varför inte utvisa alla män.. oavsett om de är födda här eller i Afghanistan?"

Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag ibland lekt med tanken. 😂😛🤐

Loris M
2016-11-05 15:39
#22

Söderort har avslutat sitt konto.

vallhund
2016-11-06 14:03
#23

#22 Så förvånande….

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tarantass
2016-11-06 16:45
#24

Och att döma av antalet gillanden fungerar taktiker av typen att, så fort någon skriver om en felbehandlad folkgrupp, kapa tråden genom att angripa dem som påtalar det och säga i princip "jamen kvinnorna då, se här så de förtrycks av sina egna, stöder ni dem vavava?", istället för att ta samma ansvar som andra trådskapare tar:  starta en tråd om det och göra det i en ton som inte förutsätter att andra på sajten är ens fiender.

Och att anse sig bekräftad i den uppfattning man redan hade, att diskussion är omöjlig mot dem man redan har bestämt sig för är fiendelägret, när man får svar därefter.

Heder åt er som orkar skriva trots sådant. Jag orkar inte (men har också annat att göra, sagt utan antydan att någon annan inte skulle ha det).

***

Någon som vet om regeringen eller Migrationsverket har reagerat på det här?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
2016-11-14 20:24
#25

Iallafall.. om alla andra utvägar är uttömda och Hazarerna ingen annan stans har att ta vägen så får de väl fly till Sverige?

Då har de iallafall en tidsfrist och om asylskäl föreligger så får de lov att stanna, såvida den svenska opinionen inte ändrar inställning till att ta emot de som har flyktingskäl!

Som tex i Ungern eller England, bägge nationer som vill ha bidrag men inte ta emot flyktingar.. oavsett skäl!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vallhund
2016-11-14 22:12
#26

Ni som anmäler inlägg i tid o otid kanske skulle läsa på om hur knappen skall användas. De inlägg som blivit anmälda i tråden bryter inte mot svensk lag, inte heller mot iFokus eller sajtens regler.

Upplysningsvis så är det i princip omöjligt att rösta bort mina o mina medarbetares inlägg.

Tänkvärd läsning:
http://support.ifokus.se/discussions/55f8483bce12c4273a000232-anmal-funktionen?4d7124ebb9cb462141047d47-1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Linn Is The New
2016-11-28 07:27
#27

Ett extremt OT inlägg av mig men…

Alltid lika kul att se eran fina sammanhållning på multikulturellt iFokus, ser verkligen den mogna sidan hos vuxet folk när man läser igenom alla inlägg på dom olika trådarna. Till och med mina egna klasskamrater på 15 år kan diskutera sånt här utan att bli från vettet. Ett tips är att respektera varandras åsikter, som man inte ser här ofta om någon kommer med en synpunkt som kanske inte är så populär hos alla andra. Adios! 👍

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Loris M
2016-11-28 14:26
#28

#27 Tråkigt att du upplever sajten så, men dina synpunkter och tips är noterade. 😎

Adios! 👍

vallhund
2016-11-28 14:44
#29

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2017-03-12 14:49
#31
Fireflies
2017-07-03 10:47
#32

Det är ju dåligt att folk blir förföljda i sitt hemland sådär, de förtjänar ju egentligen ett eget litet självständigt område att bo på, men den typen av förföljelse är ju något som gäller på väldigt många platser runtom i världen. Dessutom är det ju en försvinnande liten procent som faktiskt riskerar att dö enbart på grund av den saken.

Fattigdom är däremot värre, och ett mer utbrett problem i världen, och det är fler som dör på grund av det. Och eftersom det kostar en hel del pengar att lyckas resa hundratals mil så kan de ju inte räknas som fattiga, för de riktigt fattiga och hjälplösa brukar ofta aldrig ens kunna lämna sina hemländer eller flyktingläger.

Och eftersom man faktiskt drar in biståndspengar som skulle ha gått till de fattiga och spenderar dem på de rikare personer som kommit hit istället så blir det ju väldigt orättvist, det blir ju faktum så att typ små barn dör enbart på grund av den saken på grund av brist på medicin och mat etc, så det vore helt och hållet rättvist och positivt att skicka hem de flesta igen eftersom det skulle hjälpa fler människor, och framförallt hjälpa fler fattiga och mer utsatta människor.

Man bör helt klart prioritera de miljontals runtom i världen som verkligen är i akut behov av hjälp, istället för att spendera en endaste krona på den lilla minoritet som själva kunnat spendera typ hundratusen kronor på att resa till Europa, tycker jag. För det finns inte tillräckligt med pengar för att kunna hjälpa alla i världen så man måste göra ett val, och om valet står mellan att skicka hem en välmående 17-18årig man som riskerar att kanske bli diskriminerad, eller ge en svältande 5åring mat för ett par månader, så tycker jag det är ett lätt val.

Zepp
2017-07-03 20:24
#33

Mm.. det hela låter ju rätt fint vid första betraktelsen.. men faller rätt snabbt vid en betraktelse av omvärlden!

Sant är att det förmodligen är mer synd om dem som är fattiga och sjuka och därmed inte har varken råd ork eller förmåga att fly hit till Europa!

Och vi har ju även problem här inom EU!

Dvs du menar altså att allt fler borde lägga mer pengar i bössorna hos de Romska tiggarna från Rumänien/Bulgarien?

Det går så bra så, bara ge du av din inkomst.. mest troligt så kommer det till nytta i just Rumänien/Bulgarien!

Och så borde vi höja skatterna, så vi kan ge mer pengar.. miljarder till Turkiet, Marocko och en himla massa länder i Afrika.. oftast söder om Sahara!

Men annars så har du rätt.. fast det där med skattehöjningar, införande av fastighetskatten/slopandet av Rot/Rut tror jag få håller med dig om?

Sen så till det andra.. bara för att man är välbeställd/högskoleutbildad och flyr från krig.. typ IRAK/Syrien så innebär det per se inte att man är mindre utsatt!

Hör och häpna det kan tillomed vara som så att man är extra utsatt?

Men ioförsej, du kan om du vill propagera för höjda skatter här i landet som skall skickas till Turkiet/Marocko/Afganistan/länder söder om Sahara.. hur mycket du vill, det lär hur som helst alldrig accepteras av varken befolkningen som röstar eller våra partier!

Det får väl för f*n räcka med att vi bekostar mottagning och integration av de som söker sig hit som flyktingar.. oså får du såklart ge mer slantar till tiggarna utanför din lokala affär!

Dvs det går så bra som helst att sitta här i Sverige och fantisera om hur det borde vara!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tarantass
2017-07-03 21:03
#34

#33: bra svar, och till det kan läggas att vi redan hjälper dem som av olika skäl (inklusive fattigdom) inte kan fly så långt. Vi är, bland annat genom FN, med och finansierar flyktingläger och annat i grannländer, som alla är mycket fattigare än Sverige och i flera fall har ett flyktingtryck som inget västland är i närheten av..

Så den "hjälp på plats" som vissa tjatar om (men som deras politiska företrädare inte vill ge – den heller) är redan på plats. Resten är, som Zepp säger, en fråga om hur mycket vi vill betala.

Förresten kan även förhållandevis fattiga människor ofta få ihop en del genom att sälja allt de äger och har utom ett minimalt flyktbagage – något Fireflies och andra svenskar kanske också skulle göra om bomberna ven runt deras hem, vänner omkom eller kidnappades av extremister inklusive den "egna" diktaturregimen, de aldrig kunde vara någorlunda säkra på att deras barn skulle komma hem från skolan, om det ens fanns kvar en skola att gå till, och så vidare.

Talar vi om Mellanöstern talar vi ändå om ett område där folk i allmänhet är rikare än vad många svenskar föreställer sig att man är i "Tredje världen". Vi talar inte om något urfolk i Amazonas, torkdrabbade bönder i Etiopien eller industrislavar i Pakistan eller Bangladesh.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
tarantass
2017-07-04 18:35
#35

#32, #34: upptäcker att jag skrev ett standardsvar. Fireflies kommer ju med standardinvändningarna mot att hjälpa folk och dem blir man uppriktigt sagt väldigt trött på att behöva bemöta efter ett antal år.

Så jag förbisåg att Fireflies faktiskt gjorde en liten anpassning till just den här tråden.

Men låt mig då säga så här: vad vet du om ifall det är en "försvinnande liten procent" hazarer som lever i livsfara? Du verkar ju ändå, i någon bemärkelse, ha läst startinlägget. Minst 60% är ingen "försvinnande liten procent". Och efter det har förföljelserna fortsatt. Har du varit runt i Afghanistan så att du vet att det är en "försvinnande liten procent" som talibanerna och en massa andra stoppar på vägarna, skjuter, våldtar, hindrar att gå i skolan, ger för låga betyg, stänger ute från jobb och så vidare?

Förutom då de skäl som vilken afghan som helst kan ha att fly – särskilt om man är kvinna eller har systrar eller döttrar att försöka få över sedan man själv har fått ett fotfäste, men även om det bara gäller män.

Precis som Zepp säger alltså: "det går så bra som helst att sitta här i Sverige och fantisera om hur det borde vara!"

Men till och med om du bor i Sverige: är du svart, homosexuell eller något annat så att du faktiskt kan säga att det bara är en "försvinnande liten procent" av svarta, homosexuella eller andra minoriteter i Sverige som trakasseras och måste tänka extra på var de går om kvällarna, vem de håller i hand även på dagen, att knyta näven i byxfickan och inte svara på provokationer och gemenhet och så vidare – även om det riktigt råa förtrycket naturligtvis är mycket mer omfattande i Afghanistan?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
2017-07-04 21:01
#36

Ja jag fattar då ingeting.. för jag vill att SD skall lägga fram hur mycket de vill höja skatterna för att finansiera "hjälpen på plats"!

Dvs, de är lixom inte de enda men vinner mest röster på budskapet!

Jisses altså.. det finns såå himla gott om flyktingar i världen.. hur höga skatter/indragna bidrag/avdrag tål i själva verket det svenska folket!

Grejen är att det hela är mest läppfladder och vi kommer lindrigt undan med de flyktingar som lyckats ta sig hit.. förstärkt av gränskontroll och litta annat!

Och sen så har vi en issue med våra kompisar i EU, de som inte vill vara med och dela på bördan!

Och jag har inga som helst problem med att ta utav EUs utbetalningar till Polen, Ungern, Slovakien,  och ge till de som tagit emot mest dvs Sverige och Tyskland, men oxå ge till Grekland, Spanien, Italien.. som har högst tryck just nu!

Är det inte rättvist säg.. en för alla.. alla för en?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tarantass
2017-07-04 22:16
#37

"Och jag har inga som helst problem med att ta utav EUs utbetalningar till Polen, Ungern, Slovakien, Ungern och ge till de som tagit emot mest dvs Sverige och Tyskland, men oxå ge till Grekland, Spanien, Italien.. som har högst tryck just nu!"

Nej, det skulle inte jag heller ha några problem med.

Samtidigt som vi måste komma ihåg att det är människor det handlar om.

Människor som inte upplöses i tomma intet om ingen tar emot dem. Däremot kan de i sådana fall skjutas eller bombas ihjäl, svälta ihjäl, misshandlas så att de får bestående men, försöka smuggla sig in och bli tvungna att leva på stöld, bli tvungna att kämpa för IS eller andra (delvis västfinanserade) terrorister eller förtryckarregimer för att få mat, eller liknande.

Och deras barn – om de överlever – får garanterat ännu bättre skäl att hata Väst än vad våra förortskids har.  Förortskids som var oregerliga redan på sextiotalet då de var hel-"vita" – lägg sedan rasismen ovanpå det. Också i form av till exempel yrkesvägledare som förutsätter att man inte kan få jobb efter sina kvalifikationer och därför avråder från högre studier…

Åtminstone jag kan inte minnas att jag har valt att sitta i trygghet i Sverige i stället för att ha ett helvete i Syrien eller Afghanistan, så jag har ingenting att berömma mig av på den punkten. Då har jag inte heller rätt att vara ogin. Ifall jag nu skulle ha haft det ändå…

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
2017-07-04 22:55
#38

Eller rättare sagt, glöm alldrig att det handlar om människor, sådana som du och jag!

Iallafall.. om vi slutade med detta, då vore vi väldigt illa  ute för då har vi ett helt annat samhälle, som förmodligen varken du eller jag skulle uppskatta att leva i?

För att återgå till "hjälpa på plats" vilket vid en första anblick verkar bra.. men iomed att samma gäng som förespråkar det mest bara vill anslå samma medel som flyktingarna som kommer hit kostar så är det en piss i Nilen!

Utan jag vill veta deras agenda för höjda skatter för att verkligen göra något som gör skillnad?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fireflies
2017-07-05 20:01
#39

Personligen så tycker jag egentligen inte att man bör öka biståndet och hjälpen, jag tycker att det är för mycket människor på jorden och att mänskligheten för naturen och planetens bästa borde reduceras med 90%, och att det därför bara är rent positivt om folk dör och att man gärna kunde sänka biståndet till noll så att fler dog. Det negativa är däremot att folk då dör på ett plågsamt och utdraget sätt som svält, för tycker ingen ska behöva uppleva det. Alla bör ha rätt till en mjuk och smärtfri död utan en massa lidande innan.

Och i brist på något snabbt och bra sätt att minska antalet människor, som att deportera alla till en annan planet, så tror jag mer på långsammare sätt, typ att införa ettbarnspolitik jorden runt och massteriliseringar, och i väntan på att man inför något sånt så tycker jag det är bäst att satsa så mycket som möjligt på de allra fattigaste i de fattigaste länderna i världen. För jag tycker det är bättre att alla får det åtminstone lite bättre än att ett fåtal får det riktigt bra.

Alla människor i hela världen förtjänar att ha det exakt lika bra och lika hög livskvalitet, Sverige och alla rikare länder borde minst tiodubbla det man ger i bistånd till u-länder (kanske i utbyte mot att de inför hård ettbarnspolitik), för varendaste person här i landet kan klara sej gott på 8-9k i månaden efter skatt, det räcker gott till både hyra mat och nöjen, men det är inte möjligt eftersom det ändå finns för många människor i världen för att det ska kunna räcka åt alla (om mänskligheten minskat med 90% hade det däremot räckt), och de flesta människor är alldeles för giriga och egoistiska för att vilja dela med sej så mycket, så därför tycker jag det åtminstone vore bäst att lägga noll kronor på alla som invandrat till Europa och att man istället lade de pengarna på att hjälpa de mest utsatta i deras hemländer, för det är vad som vore mest rättvist och skulle nog allra minst kunna fördubbla mängden biståndspengar. Kan de som kommit hit inte försörja sej själva så borde de ha stannat kvar hemma och fått hjälp på plats, så de får klara sej bäst de kan isåfall och leva på gatan ifall de inte vill åka hem. Vore ju ändå ett bättre liv än hur de miljoner som lever på gatan i fattigare länder har det.

Att spendera enorma summor på de som kommit hit leder annars till sånt här: https://www.svd.se/sverige-drar-ned-pa-livsviktigt-stod

Men framförallt att man borde lägga biståndspengarna främst på utbildning och trygghet och enbart ha långsiktiga mål. Alla i världen borde ha det så bra att ingen någonsin kände något behov av att vilja fly till något annat land. Och att fly förbättrar ju ändå inget för de som stannar kvar, så det är ändå bättre rent generellt för majoriteten att stanna kvar och organisera sej och kämpa och dö för sitt folk och sin släkt i kamp mot förtryckarna.

Som ett alternativ till att skicka hem någon så tycker jag däremot att man kunde placera dem långt ut i vildmarken uppe i norr och låta dem bo i enkla stugor som de skulle få bygga helt själva (eller tillsammans) med enkla verktyg, och där de kunde odla potatis och annat för att överleva. Utan rätt till minsta hjälp överhuvudtaget från resten av samhället förutom en biljett hem om de ville ha plus kanske nått litet paket med förnödenheter en gång om året, och begränsade till att enbart få röra sej inom några kvadratkilometer eller nått lämpligt, men med tryggheten att aldrig mer behöva bli förföljda. Alla som verkligen var rädda för att dö i hemlandet och inte vågade återvända skulle ju tycka att det var ett underbart alternativ, och jag tycker det borde ges som alternativ till alla som blir utvisade. :)

Zepp
2017-07-05 20:44
#40

#39

Då tycker jag att du skall föregå med gott exempel!

Men WTF.. har man sådana ideer så har jag svårt att begripa att man inte tagit sig själv av daga för länge sedan?

Eller skulle det kanske till syvende och sist handla om "andra"?

Och handlar det om "andra" så visar det mest var man står.. finns oxå diagnoser på det, nämligen psykopati/annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
2017-07-05 20:57
#41

#39 Jag undrar om du är på riktigt? 😮

Tänk dig om det är du och dina nära och kära som råkar ut för krig, naturkatastrofer eller någon av alla de tusentals oförutsedda händelser som kan inträffa - skulle du utsätta dig för samma öde som du målar upp här för andra?

Tänk även på att det inte är antalet människor som avgör hur resurser fördelas. Det mesta av jordens förmögenhet ägs faktiskt av några få. 

Så även om du skulle få som du vill kan resursfördelningen bli lika katastrofal så länge inte något ändras i samhället. 

Framför allt behöver vi mer solidaritet och empati, inte mindre…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarantass
2017-07-05 21:59
#42

Ja jösses. Och jag tror nog Fireflies och minst en person till (den som har "gillat") kan vara på riktigt, tyvärr. Inte deras fel i så fall, utan var fanns skolan? – igen.

Ett tips, beträffande överbefolkning och litet annat, kan vara att googla på Hans Rosling och se några videor med honom.

Ett annat, som Magi-cat var inne på,  kan vara att läsa på om resursfördelningen i världen – i böcker från biblioteket. Bibliotekarierna finns där för att hjälpa till.

Ett tredje kan vara att titta på några riktigt läskiga dokumentärer om krig och vad det gör med folk. Från etablerade källor som BBC, SVT och liknande, som kan få sitt rykte förstört om det de visade för några år sen visar sig på väsentliga punkter inte stämma – inte från privata sajter som kan kränga vad skit som helst efter vad ägaren har för agenda.

Ett fjärde att sätta sig in litet i hur folk hade det förr uppe i Lappland och hur folk har det i Syrien (jag upprepar: de är mer "civiliserade" än vad du tror. De har förresten varit det i några tusen år mer än vi…), Biblioteket igen! Studera gärna hur det har gått för gamla grönavågare också. Och sedan fundera, riktigt allvarligt, gärna i månader, över hur man själv skulle fungera i de situationerna. Allihop. Och inklusive barn. Och hur ens barn skulle fungera, och hur de skulle klara sig i samhället efteråt.

Finns mer man kan tipsa om men nu måste jag hämta mig från chocken. Tur det fanns fler som svarade.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

vallhund
2017-07-05 23:24
#43

Hur skall man välja vilka som får leva o vilka som skall dö?

😮

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fireflies
2017-07-06 03:46
#44

#40

Eftersom du tycker att andra ska ta självmord så är det helt uppenbarligen du själv som är nån form av psykopat. Själv så är jag väldigt negativ till all form av självmord. När det gäller att mänskligheten borde minska med 90% (ja eller åtminstone 50%) så spelar det mindre roll vilka som försvinner, det handlar mer om själva antalet, och med en fungerande ettbarnspolitik utan fuskare så skulle befolkningen minska stadigt samtidigt som alla ändå fick långa och fina liv, utan att en endaste person behövde dö.

#41

Om det blev krig eller naturkatastrofer i Sverige så skulle jag antingen stanna kvar här eller förflytta mej till exempelvis Norge eller Finland, skulle aldrig komma på tanken att resa hundratals mil oavsett hur mycket bättre jag skulle få i något annat land längre bort.

Och ja självklart är det dåligt att så mycket ägs av så få, det rättvisaste vore att man beslagtog deras förmögenheter och delade ut dem rättvist till alla andra människor. :) (Även om de tyvärr aldrig skulle låta det ske, för det är ju tyvärr de som har mest pengar som har mest makt). Hur samhället fungerar borde absolut förändras. Empati är också väldigt viktigt, men om ens empati gynnar ett fåtal och försämrar för ett flertal så blir det en form av negativ empati.

#42

Jag har läst och sett tusentals dokumentärer om alla tänkbara ämnen och så vidare, inklusive ett flertal dokumentärer om allt vad IS pysslar med i Syrien, och självklart bör man fly undan krig om man inte alls kan försvara sej eller göra motstånd, men det finns ingen anledning att fly en enda mil längre än nödvändigt, alla bör dela helt solidariskt och rättvist på den hjälp som omvärlden kan ge dem utan att någon får mer än någon annan.

Världen kan hursomhelst överhuvudtaget inte försörja över 10 miljarder människor, det leder bara till allt mer utbredd svält och lidande och fattigdom, att djurarter blir utrotade, skogar som skövlas, hav tomma på fisk, och diverse ökande miljöförstöring och sinande resurser, allt mer ökande konflikter och mer våld och hat i världen. Allt är redan på väg i den riktningen. Om inte antalet människor sjunker till åtminstone 4-5 miljarder och stannar där så är det inte helt omöjligt att mänskligheten kommer att ha lyckats utrota sej själva (och det mesta annat på planeten) inom 500-600 år, och jag hade gärna personligen dödat 90% av mänskligheten om det hade kunnat förhindra det, inklusive mej själv om det var nödvändigt, för framtidens skull och för alla som kommer att leva i den, för att de ska få en så bra värld som möjligt. Några miljarder som lever just nu är ingenting jämfört med de tusentals miljarder som kommer att kunna leva i framtiden, om de får leva i en vacker och stabil värld utspridda över tiotusentals år framöver.

Och det är främst i de fattigaste länderna som befolkningen ökar snabbast, och att genom tiodubblat bistånd snabbt höja deras levnadsstandard och ge dem mer utbildning så skulle man stoppa ökningen, och det vore lättare att öka deras levnadsstandard om de var färre eftersom allting då skulle räcka till fler, och det skulle krävas färre lärare etc. Ren logik bara.

Jag vill främst bara att allt ska utvecklas åt rätt håll, så att det fortfarande finns oändliga gröna skogar, ren frisk luft och hav fulla av liv om 500 år, att all fattigdom och alla krig ska ha upphört, och att alla djur, alla insekter och alla blommor ska fortsätta att få existera. Och överbefolkningen är det största hotet mot planetens och mänsklighetens framtid, nästan lika allvarligt som kärnvapenkrig men mer oundvikligt och långsamt, så det måste man göra något åt på ett eller annat sätt oavsett för det kommer annars bara att växa till ett ännu större problem i framtiden.

Magi-cat
2017-07-06 07:49
#45

#44Det känns närmast overkligt att läsa ditt inlägg med alla dess cyniska vinklingar.

Om det blev krig eller naturkatastrofer i Sverige så skulle jag antingen stanna kvar här eller förflytta mej till exempelvis Norge eller Finland

Och om Norge eller Finland inte skulle vilja veta av dig? Hindra dig vid gränsen, skicka tillbaka dig, sätta dig i läger - (eller ännu värre)? 

Hur väljer du vilka som ska bort när du vill reducera världens befolkning? Vad ger dig den rätten, att välja? (eller att ens komma på tanken…)

Empati handlar om medmänsklighet och förmåga till inkännande med andra.

.

För övrigt ökar inte befolkningstalen så som det påstås i vulgärpropagandan. 
Högre materiell standard, jämlikhet och kanske framför allt utbildning får födelsetalen att minska. Framför allt när kvinnor får möjlighet till utbildning.
Att bidra med resurser till utbildning för kvinnor är alltså en på alla sätt bra idé.

Vi har en gemensam jord. Vi har lyckan att leva på en plats som just nu är rik (omåttligt rik) och fredlig. Vi ska arbeta för allas lika värde som det uttrycks i FN:s deklarationer om mänskliga rättigheter. Vi har chansen att göra skillnad!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2017-07-06 12:33
#46

#44 Du är medveten om att svält är ett logistiskt problem, starkt kopplat till politisk (o)vilja?

Skall du skriva i tråden så håll dig till ämnet, dvs hazarerna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tarantass
2017-07-06 13:45
#47

Ditt mål kan nog vara hedervärt, Fireflies, men dina medel är av samma slag som de auktoritära kommunisternas var – leninisternas, stalinisternas, maoisternas och så vidare. De hade också ett hedervärt mål någonstans i gömmorna, men som bekant var det väl dolt bakom brutala medel och cyniska personligheter och resultatet blev därefter. (Nazister, fascister och liknande nämner jag inte eftersom de inte ens hade (har) något hedervärt mål gömt någonstans.)

Men dina medel är ännu värre. Eller, vänligare uttryckt: det är inte den här världen du skriver om. Ledsen att behöva säga det, men saker funkar inte som du har slutit dig till.

I övrigt bara två punkter som jag direkt kom att tänka på. Håller med Magi-cat och vallhund.

#44: "Och om Norge eller Finland inte skulle vilja veta av dig? Hindra dig vid gränsen, skicka tillbaka dig, sätta dig i läger - (eller ännu värre)?" (citerat från #45)

… eller om de redan har fullt och överfullt, även om de för all del skulle ta emot en familj till i trängseln och skiten som rinner i lervällningen mellan tälten? Och om du kanske rentav inte vill att dina söner ska bli terroristkrigare som man till och med på Gamla Testamentets tid skulle ha tyckt var ruttna människor och dina döttrar hushållsslavar med utegångsförbud?

Bland de "tusentals dokumentärer om alla tänkbara ämnen" du har sett har du uppenbarligen antingen inte sett eller inte kollat faktahalt och annat bakom det Hans Rosling säger, som jag tipsade om. Annat att förtiga.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2017-07-06 14:21
#48

Förresten vågar jag påstå att du missförstår Zepp (#40) på det grövsta. Vad han menade skrev han i första meningen: att den som vill att andra ska uppoffra sig ska kunna föregå med gott exempel. Och i sista meningen: i annat fall kan man kallas psykopat. Den som säger att folk ska dö (oavsett vem eller hur) är annars du, inte han.

Själv vill jag tillägga: även om det bara "råkar" bli så att man inte dödar sig själv, utan bara andra, kan man då kallas psykopat. För hur skulle världen (eller landet eller folket) ha råd med att en Visionär som vet hur man Räddar Den tog sig själv av daga? Vem skulle då Rädda Världen (Landet, Folket)?

Så har många diktatorer resonerat – eller åtminstone handlat. Vägen till helvetet är kantad med goda föresatser.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Fireflies
2017-07-06 16:40
#49

Ni får förstås tycka helt vad ni vill, alla har rätt till sin åsikt, men alla andra jag brukar prata med som har en realistisk och neutral syn på saker brukar iaf hålla med om det mesta jag säger och tycka liknande saker själva, vilket inkluderar helt vanliga tjejer på 20-40 år, så det är inte direkt några onormala åsikter. Jag tycker dessutom det är lika ledsamt att älgar skjuts och att grisar slaktas som att människor dör, eftersom djur har lika mycket känslor och rätt till ett värdigt liv även de. Men jag tycker ändå att älgarna borde skjutas så att deras antal minskade ifall de blev för många för naturen att hantera, (svårt att lyckas övertyga älgarna om att begränsa antalet barn ju), och tycker helt enkelt inte att människorna är värda mer än andra djur, och att de inte har mer rätt än andra livsformer att få leva på planeten.

Och om man genom sin empati, medmänsklighet och godhet på lång sikt bara förstör och skapar lidande eftersom man inte förstår hur egoistiska, hänsynslösa och otacksamma människor kan vara, etc, då så är man ingen god person oavsett hur god och snäll man anser att man är. Att visa empati och godhet samtidigt som man är så cynisk som möjligt är det enda sättet att vara säker på att det man gör verkligen får ett positivt slutresultat.

Tycker själv det känns lite overkligt hur naiva många kan vara. Ja hursomhelst, så om man ska minska världens befolkningen och skulle välja att rent av döda en massa folk, (vilket jag tycker vore ett dåligt sätt att lösa det på), så skulle de som fick dö först väl självklart få vara alla som tyckte att det hela var en dålig idé och var emot det, eftersom de uppenbarligen inte förstod själva problemet, plus alla självgoda personer som tyckte att det var en självklarhet att de själva (oavsett anledning) borde få överleva.

Men här är för övrigt en kort och pedagogisk video jag letade upp nu som förklarar varför invandring är negativt både för landet folk flyr från och för landet de kommer till, och varför alla borde stanna kvar där de är, vilket inkluderar hazarerna: https://www.youtube.com/watch?v=U-s1_nfs7f4

Skulle så klart kunna brodera ut allt betydligt längre och tydligare, och allt handlar ju i grunden främst om att förklara varför jag tycker man borde skicka tillbaka hazarerna, men tänker inte bekymra mej om att svara eller skriva nått mer här nu framöver, för har viktigare saker att tänka på, så ha en bra dag allihop. :)

tarantass
2017-07-06 16:50
#50

#49

"realistisk och neutral syn på saker"

Värdelöst påstående. Det tycker alla att de har. Tyckte Hitler med. På det viset kommer ingen sanning fram.

Att de man umgås med tycker ungefär som en själv är heller ingen nyhet.

"Mellan 20 och 40 år": ja, det är ju där cynismen brer ut sig igen. Ni som inte har läst historia eller källkritik (ja, jag generaliserar; det gör du med), som inte vet av någon annan världsbild än den ny-"liberala" från efter 1989 och som både Fattigsverige och nittonhundratalets diktaturer nära Sverige har försvunnit bortom horisonten för.

"om man genom sin empati, medmänsklighet och godhet på lång sikt bara förstör och skapar lidande eftersom man inte förstår hur egoistiska, hänsynslösa och otacksamma människor kan vara, etc"

Du, vi andra som har skrivit här förstår nog mer än vad du tror dig veta att vi gör. Både av hur människor kan vara och vad som brukar föra världen framåt eller bakåt. Inklusive problemen med överbefolkning. Men försöker du ens reflektera över vad vi säger här? Jag ser det då inte.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
2017-07-06 20:24
#51

Menna.. realistiskt och neutralt.. oså på det sen utläggningar om människors egoism!

Men altså.. alla är egoister, människor, växter, djur, alla strävar efter överlevnad och fortplantning.. finns således ingen dold agenda bakom detta!

Utan det handlar mer om biologiska processer, sådant som styr allt liv på jorden.. således oxå efter att Homo Sapiens Sapiens försvunnnit, det blir lixom ingen skillnad!

Och jag har fortfarande svårt att förstå med dina åsikter att du inte hoppat från närmaste bro?

Undvik för allt i världen att slänga dig framför ett tåg.. iallafall om du har någon som helst empati och tänker på lokföraren!

Nämenaltså.. med dina åsikter så har du identifierat dig själv som ett av de stora problemen.. varför följer du inte din egen övertygelse och hoppar från nämaste bro?

Eller menar du att det är andra som utgör problemet.. är inte det egoististiskt i sig?

Såå sluta vara egoist och gör slag i saken eller åtminstone sluta skriva dina beklämmande kommentarer här.. eller någon annanstans!

Har du för övrigt fått någon kontakt med psykolog/psykiatriker, de har iallafall i bästa fall lite olika piller.

För det här med att önska livet av andra är knappast sunt på något sett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kamera0710
2017-07-07 09:02
#52

#49 Vad tror om att hela mänskligheten återvänder till den afrikanska kontinenten, för att sona våra utvandrade förfäders synder? Det är ju där våran art har utvecklats. Kanske borde vi ha hållit oss där?

Vem avgör för övrigt vad som är realistiskt? Att avskaffa slaveriet ansågs väl inte heller realistiskt, på den tid när det begav sig…

Upp till toppen
Annons: