Annons:
Etiketterkulturreligiontraditioner
Läst 1366 ggr
Loris M
10/2/16, 10:11 AM

Tror du på ett mångkulturellt samhälle?

Det känns som  att klimatet i vårt land hårdnar när det gäller andra kulturer och andra etniska grupper. Främlingsfientligheten växer och normaliseras. Det märks inte minst på nätet och iFokus. Allt färre skriver och diskuterar på den här sajten, samtidigt som det blir långa och hetsiga diskussioner på sajter som är negativt inställda till invandringen, mångkultur och andra kulturer överhuvudtaget. Tråkig och farlig utveckling tycker jag och jag vill inte ens tänka på vad det innebär och hur vårt land kommer att se ut om 20 år. 

Min fråga är: Tror du på själva idén med ett mångkulturellt samhälle? Förklara gärna varför/varför inte?

Annons:
Zepp
10/3/16, 10:30 PM
#1

Mnjae.. för det första så är det knappast någon ide.. utan mer en realitet!

Tex Sverige är och har varit i historisk tid ett multikulturellt land.. inte helt utan våndor men ändå.

Man får framförallt skilja på nationsbygget och därinom lite olika kulturella/språkliga/religiösa grupper!

Cirka 80-90% av befolkningen har utländska anor, främst vårt kungahus och stora delar utav överklassen.

Men.. som jag själv.. valloner och danskar främst.. så långt man kan se i kyrkböckerna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Agafia
10/3/16, 10:39 PM
#2

Med en finsk mamma och en ungersk far skulle jag väl per automatik tycks ja……. Men……. Så som det ser ut idag med våld ,rasism , bilbränder , hedersmord osv.osv. det är mer ett mångkriminellt samhälle , så som det är nu vill väl ingen leva ?

Zepp
10/3/16, 10:48 PM
#3

Och då kommer man osökt in på frågan huruvida det handlar om multikulturellt eller annat.. eller hur?

Det är väl en fråga man borde ställa tex till Orban.. dvs om vi borde tagit emot alla dessa Ungrare som flydde under Ungernkrisen?

För.. om han har rätt så borde du och många fler utvisas, till Ungern.. iomed att ni utgör själva problemet!

Nu så är jag såpass luttrad och tillräckligt påläst om vår historia för att komma ihåg hur denna invandring ställde till det under den tiden.. och sen kom andra vågor av flyktingar hit.. de är nu ett minne blott och alla problemen oxå men problemen kvarstår i våra förorter.

Nu är det andra som bor där, från andra delar utav världen.. problemen är nästan exakt de samma.. för att inte tala om invandringen från Norrland och Finland.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Agafia
10/3/16, 10:59 PM
#4

Vad jag vet var det inte speciellt mycket bilbränder , hedersmord osv. 1956 när min far flydde hit efter ryssarnas invasion av Ungern . Skillnaden är att flyktingarna då fick jobb och blev integrerade fortare i samhället. Nu får inte flyktingar hjälp på samma sätt att bli en del systemet , utan utanförskapet skapar tyvärr otrygghet hos alla berörda parter därav frustrationen . Tror inte Ungern vill ha mig ;)

Magi-cat
10/4/16, 8:28 AM
#5

Vi får inte ge upp!!!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
10/4/16, 9:23 AM
#6

Problemet är väl inte mångkulturen i sig, utan att folk från andra kulturer har svårare att hitta jobb och därmed hamnar i en annan socioekonomisk situation, vilket leder till både det ena och det andra.

Jag svarade ja på frågan eftersom det historiskt funnits välfungerande, mångakulturella samhällen och jag inte ser någon anledning till att det inte skulle kunna funka igen, men då måste bland annat flyktingpolitiken bli bättre, annars blir det som det är nu; att rasism och annat trams anses som normalt och alla som inte följer det "normala" hånas offentligt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Sollar
10/4/16, 12:46 PM
#7

Jag tror absolut att mångkulturella samhällen är vad vi kommer att ha. Världen förändras och vi måste förändras med den, nu för tiden reser vi över hela världen, vi kan nå vem som helst i världen på ett ögonblick och vi kan snabbt meddela och samla stora grupper med våra telefoner. Vi är inte isolerade från omvärlden och vi kan inte gå bakåt i tiden.

tarantass
10/4/16, 3:56 PM
#8

#4: just bilbränder och hedersmord tror jag inte det var så mycket för säg femtio år sedan. Men det går aldrig att jämföra bokstavligt rakt av, man måste se större och bakom ytan. Bilarna var också färre, särskilt bland de fattiga, och hade också en annan ställning för fyrtio-femtio år sedan än nu.

Underklass vars barn inte såg någon framtid hade vi då också. Men den var i stort sett helsvensk, bodde till stor del i innerstäderna (vilket blev en viktig förevändning för att riva dem) och när den flyttades till förorterna tog den med sig missbruk och bus plus upprivna sociala sammanhang och ännu en upplevelse av att bli undanskuffad. Cyklar kunde man inte ha stående ute varsomhelst, män misshandlade kvinnor, barn och andra män, folk odlade knark i lägenheter, kastade sig från hustak och skadade andra såpass att polisen kunde ha särskilda patruller avdelade för bara en stadsdel.

Med det inte sagt att det inte kan uppstå kulturkrockar när man för samman folk från olika sammanhang. Däremot sagt att även ovanstående är exempel på det. Dålig klasspolitik överhuvudtaget. Det är inte bara geografiska skillnader som kan ge sådant.

Omvänt kan geografiskt olika ursprung ge mindre skillnader än man kan tro – till exempel mellan högutbildad intellektuell medelklass i Syrien eller Irak (eller Iran, varifrån det kom många för någon generation sedan) och Sverige.

Men för barngenerationens del handlar det sedan om vad man gör med skillnaderna. Där kan vi svenskar vara betydligt mer självkritiska än vi är. Förutom välmenande (till nyligen!) är vi faktiskt också ett utkantsland där vi i de tongivande trakterna, söder om samerna, är vana vid "etnisk" homogenitet ända sedan 1809 och homogenitet mellan styrande och styrda sedan årtusenden, med bara övergående hot på medel- och stormaktstiderna.

Den vilsenhet det skapar syns också i de tvära kasten i vår politik inklusive, om jag får ta tillbaka ett missbrukat begrepp, i "åsiktskorridorerna": först en, sedan den motsatta – först tes, sedan antites, men syntesen (viljan att vara nyanserad och balanserad) låter vänta på sig. Och under tiden kommer den hygglighet vi fortfarande (!) vill berömma oss av i kläm.

Det blev mycket som bara indirekt berör trådfrågan, men delar i pusslet är det i alla fall.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Rulander]
10/5/16, 2:09 PM
#9

Det spelar väldigt stor vilka vi menar.

#8 skriver mycket bra

…till exempel mellan högutbildad intellektuell medelklass i Syrien eller Irak (eller Iran, varifrån det kom många för någon generation sedan) och Sverige.

De kommer naturligtvis snabbt in i det svenska samhället när de väl lärt sig språket.

Kommer man ifrån Somalia och har gått 5 år i skola och inte är intresserad av att integreras då kommer man att vara bidragstagare hela livet. Samma sak gäller flyktingar från Marocko som har stora problem med integration.

Olika kultur är väl aldrig ett problem. (mat, musik och klädstil) så länge de kommer in och bidrar till samhällets uppbyggnad.

Vi kan inte klumpa ihop välutbildade kunniga människor med de som knappt kan läsa och skriva. Det är stor skillnad på Ungern och Afghanistan.

Jag har vänner från Iran och Bulgaren som är helt integrerade i vårt samhälle och har inget emot annan kultur, men det finns stora problem med invandring från vissa håll i välden.

Magi-cat
10/5/16, 2:14 PM
#10

edit


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mangemani4
10/5/16, 5:20 PM
#11

det gäller att kunna skilja på att "vara emot INVANDRINGEN" och att "vara emot INVANDRARE", 2 helt skilda saker med en enorm och avgörande betydelse, som tyvärr allt för många misslyckas med att förstå och väljer då att plocka fram rasist kortet vilket då enbart leder till en massa tråkigheter i form utav tjaffs och onödiga diskussioner.

är man emot INVANDRINGEN, så tycker man att landet tar emot mer folk än vad vi har råd med och delar utav landet blir lidande.

är man emot INVANDRARE, dvs individen, då gillar man inte personen, rasen, folket osv.

2 helt skilda saker som är så viktiga att kunna skilja på.

jag har absolut inget emot invandrare för sig, MEN, jag är emot den historiskt höga invandringen, invandringen där allt för mycket pengar satsas för tillfället, pengar som enligt min mening först ska gå till att fixa och stabilisera allt i landet och sen, när det är fixat, DÅ kan vi börja att ta in mer folk. det är min åsikt.

jag har mycket stor förståelse för att situationen som den ser ut nu, kan sticka rejält i folks ögon, då en hel del folk troligtvis resonera som jag gör i denna frågan, att pengar bör prioriteras på de som redan bor här först(utrikes och inrikes födda), men jag har väldigt svårt att tro att allt detta folket skulle hata invandrare, att det skulle handla om främlingsfientlighet, skulle tippa på att de helt enkelt bara är emot den höga invandringen.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

tarantass
10/5/16, 6:11 PM
#12

#9: men jag menar inte att folk som uppenbart behöver fly, ofta av flera vart för sig tillräckliga skäl på en gång (krig, fattigdom, politiskt förtryck, samtliga i svårare grad än vad en svensk som inte har varit med om det kan föreställa sig) ska nekas fristad i några av världens rikaste länder som har rena lyxproblem i jämförelse. Och som dessutom har en stor del av sitt välstånd från tredje världen, och i många fall också stor del i ansvaret för att det ser ut som det gör i deras hemländer, och inte vill hjälpa tillräckligt på plats (allra minst deras "invandringskritiska" partier).

Och självfallet ger man till slut upp intresset för saker man aldrig får adekvat hjälp med. Också självfallet ger man kanske upp intresset för att arbeta när man, dels redan traumatiserad, dels kommande från trakter där den som inte arbetar inte heller får äta, kommer till ett land där man i månader eller år sitter fast i flyktingförläggning och inte får arbeta. Eller lära sig något om landet man har kommit till.

#11: vanligt hävdande. För min del drar jag aldrig fram "rasismkortet" annat än när jag anser just precis det "kortet" befogat. Men det har jag sällan eller aldrig haft något för när jag har försökt diskutera med sådana som presenterar sig som "inte rasister, men". De klistrar det nämligen på mig även när jag faktiskt kan hålla med om att de inte är rasister. Jag har också sett dem göra så med andra.

För det andra: tyvärr visar sig folk som påstår sig inte ha något mot personerna ofta ha något mot just personerna när man börjar diskutera litet mer och de glömmer sig. Konfronterar man dem då med det man just såg (deras rasism) behöver man inte ens kalla den vid namn för att de ska återgå till att inte glömma sig (erinra sig vad de borde säga och ta ut på en att man tog dem med brallorna nere).

Även jag och massor med andra på den "progressiva" sidan har synpunkter på invandringspolitiken. Det kanske inte ens kostar oss något att "medge" att visst finns det de som inte borde komma in eller att allt möjligt borde ha skötts bättre för länge sedan. Vilket vi kanske dock aktar oss för att säga för högt, eftersom personer vi inte håller med kan dra växlar på det. Men vi brukar ändå inte presentera oss det första vi gör som "inte rasister men" eller "jag har inget mot personerna men". För dels är det inte de sakerna vi tycker är viktigast i frågan, dels har sådana fraser tyvärr blivit koder för vissa åsiktspaket.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
mangemani4
10/5/16, 7:23 PM
#14

#12 väldigt tråkigt att du inte ser skillnaden och ännu mer tråkigt att du ser alla som förstår skillnaden som lögnare(bara hävdar), men det får ju stå för dig. vet inte vilka diskussioner som du har varit i där folk "glömmer" som du säger, men det är allmänt känt, att allt som ifrågasätts och kritiseras när det gäller invandringen i dagens sverige, mycket, MYCKET lätt uppfattas som rasistiskt och jag antar att det är där någonstans som ditt "folk som glömmer" kommer in i bilden, dvs folk kritiserar invandringen , vill inte ge sig utan står för sin åsikt och diskuterar vidare = rasist, eller de "glömmer" som du väljer att kalla det för.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

tarantass
10/5/16, 8:15 PM
#15

#14: du har uppenbarligen inte läst vad jag har skrivit. Kanske det finns något att svara på när du har det.

Det verkar inte heller som om du kan se utanför ditt eget åsiktspaket (för ett sådant verkar du innestängd i. Observera att det inte var något jag tog för givet. "Allmänt känt" – ja, i dina kretsar).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
10/6/16, 10:55 PM
#16

#4

Det fanns knappt några bilar att bränna 1956!

Mord förekom likt förbannat och slagsmål och fylla och kvinnomisshandel samt barn som for illa!

Grejen är som du redan tangerat, de var färre och de aklimatiserades snabbare, främst iomed att Sverige expanderade,, då som nu så var det brist på arbetskraft.

Men som sagt vad.. det där är historia.. och det enda vi lär oss av historien är att vi alldrig lär oss något!

Det är nog möjligt att Orbans Ungern inte vill veta av dig, det finns risk för att du i hans ögon är en av de där invandrarna som är som pesten, som rubbar den finkänsliga nationella balansen!

Grejen är ju att Ungern är en Multikulturell nation redan från starten, rätt gott om minoriteter i Ungern faktiskt. 

Så redan innan skillsmässan med Österike!

Mer än i Sverige som är rätt homogent, sen vi förlorade våra besittningar i Baltikum, Finnland och norra Tyskland.. och hela Norge!

En helt annan grej är varför det brinner i våra förorter, det är en del av den politik våra regeringar fört de senaste decenierna.

Dvs den allt mer segregerade bostadspolitiken, neddragningarna i skolan, neddragningarna i de sociala välfärdssystemen, de misnskade transfereringarna.

Tanken var att det skulle vara ett helvete att vara fattig och outbildad, så att alla skulle välja att vara högutbildad och välmående!

Det konstiga med detta var/är att det råkar sammanfalla med de välbeställdas krav på mer subventioner.. och det skall ju löna sig att vara välbeställd!

Det har över huvdtaget inget att göra med huruvida vi är multikulturellt samhälle eller ej!

Vilket vi varit sedan mannaminne!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Rulander]
10/7/16, 8:59 AM
#17

#16 Nog för att mitt politikerförakt liggere på en hög nivå men din slutsats är bra konstig. Även om vissa politiker är obegåvade så tror jag inte att de är onda.

 Ingen av dem vill att det ska vara ett helvete att vara outbildad och fattig. Dessutom är det inte politikernas fel att det finns outbildad arbetskraft som bor i förorten. Det går inte heller att subventionera bort.

Vi har en märklig övertro på politikerna makt att förändra de ökande skillnaderna mellan outbildad invadrare och välutbildad svensk. Problemen är större idag på grund av mycket höga krav i arbetslivet. Klarar men inte att leva upp till dem hamnar man utanför och det är en sanning vi inte kan trolla bort.

Tro mig jag tycker att vi som har ska dela med oss och hjälpa andra och har ingenting emot andra kulturer då jag har rest i över 30 länder och tycker det är intressant med det som är annorlunda och nytt.

tarantass
10/7/16, 4:31 PM
#18

För den händelse sista stycket i #17 gäller även #12 kan jag förtydliga vad jag skrev där:

Behovet av någonstans att börja leva ett bättre liv kan vara stort även för personer som har svårt att integreras i vår kultur. Flyktingskap är ju inte arbetskraftsinvandring och ska inte vara det.

Integrationen är sedan en ömsesidig affär och vi svenskar kunde göra vår del mycket bättre. Det är givet att en person som inte ens kan läsa behöver mer och lyhördare insatser där än en akademiker. Tyvärr tycks de som har goda idéer och kan redovisa goda resultat där ha fullt upp med sitt arbete ute på fältet och ha svårt att få genomslag i byråkratin.

Vilket jag inte har någon omedelbar lösning på. Men tyvärr minskar inte folks behov av en fristad för att fristaden vansköts. Ett humanitärt dilemma som sällan inses i det Sverige som tycks bli alltmer fixerat på sina egna, i jämförelse små, problem.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
10/8/16, 2:19 PM
#19

#17

Mitt politikerförakt ligger nog inte på samma nivå som ditt!

Och jag tror heller inte att de som lyckats komma i ledande politisk ställning per se är mer onda än andra.. undantag finns och bekräftas utav historien, men där är vi nu inte ännu!

Utan det var nog mer min egen tolkning utav scenariot.. som utmålade dessa som onda.. fast de ville såå väl!

Utan.. att måla f*n på väggen är lixom kutym.. dvs att vränga till goda intentioner och sen peka på hur det kan tolkas är sk retorik!

Utiallafall.. de som sitter i politiska partier, vill bli valda.. då får de komma fram med budskap som ger dem röster.. annars så får de försörja sig på annat sätt!

Att komma med budskap som ger röster i medelklassen tenderar att göra att man får sitta i regering/statlig eller kommun/landsting och uppbära arvoden därifrån.

Vi skall lixom här inte sticka under stol med att Sverige är ett av världens rikaste länder och en majoritet av befolkningen har en av världens högsta levnadstandard., på det en relativt bra pension samt en relativt hyfsad sjukvård/äldrevård!

Iallafall i världsmåttstock mätt.. framförallt i världsmåttstock mätt!

Såå.. med tanke på detta.. varför är vi lixom inte nöjda?

Vi har det lixom nästan bäst i hela världen?

Jo vill alltid ha mer.. det är lixom dilemmat med att vara människa.

Sååå, dilemmat vi har att hantera är att vi har det nästan bäst i hela världen, samtidigt som den mänskliga faktorn gör att vi vill ha det allt bättre!

Då så finns det alltid politiker som vill bli valda till riksdag/komun/landsting som kommer att fiska röster.

Och iomed att majoriteten av oss redan är välbeställda/iallafall har så vi klarar oss/lever i ett av världens rikaste länder redan.. så får man lixom lova ytterligare levnadstandardhöjningar!

Iomed att även ett av världens rikaste länder hur som helst har en begränsad buddget.. till stora delar beroende utav global konkurans, så tenderar det till att man allokerar subventioner från de sämst ställda.. som givetvis får skylla sig själva till de som redan är välbeställda!

Inte nog med detta.. utan man utvecklar då oxå en politisk agenda som pekar på att det vore bättre om alla strävade till att anamma alla dessa subsidier, tex gratis Univeristetsutbuldning och studiebidrag/lån.

Samtidigt så har det utvecklats.. (det är en del av förklaringen) en syn på att de flesta så klart borde äga sin egen bostad.. därmed ger man frisedel till att sälja ut allmänyttiga bostäder för att ombildas till bostadsrätter.. främst då i attraktiva områden.

Varvid följden blir ökad bostadsegeretation.. dvs drop outs koncenteras till förorterna.. och där ökar således problemen.. främst iomed att alla drop outs koncentreras dit!

Såå.. nu så har vi ett nytt problem att hantera,  varför inte skylla detta på ökad invandring/flyktingar.. det ger per se andra tillfälle att komma in i riksdagen/kommun/landsting!

Inte tu tal om annat.. ökade påfestringar på vårt samhälle/ekonomi ger upphov till nya tankar.. inte alltid så PK/demokratiska!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tarantass
10/8/16, 2:49 PM
#20

#19: ja. Ondska (som de senaste årtiondenas omvända Robin Hood-politik) uppstår sällan genom att personer är onda. Den uppstår mycket oftare genom att (ungefär)

– vi människor inte begriper hur människor utanför våra egna kretsar har det, och det man inte begriper kan man inte heller ta hänsyn till (konkreta exempel bland många andra: Fas 3, bostadssegregering, jobbskatteavdrag och minskade bidrag, "jakten på bidragsfusket", försöken att diktera för sjukdomar hur länge de får härja i en människa, Reinfeldts "tough love")

– vi bygger upp och jobbar i system som är för stora för oss att överblicka, hantera eller förändra och som därför får ett eget liv och går åt håll vi kanske inte skulle ha valt själva, samtidigt som resultatet kanske skulle bli ännu värre om vi började försöka förändra dem med de medel vi har till hands.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Zepp
10/8/16, 3:07 PM
#21

Vägen till helvetet är kantat utav goda förutsatser!

Det är en sak som historien lär oss, den andra saken som den lär oss är att vi aldrig lär oss något utav historien!

Utan vi tenderar att upprepa samma sak om och om igen!

Historien upprepas minst två gånger.. först som tragedi, sen som parodi!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MelodyX
10/21/16, 10:52 AM
#22

Vet inte ens hur man kan diskutera att det inte förekommit hedersvåld och hedersrelaterad kultur mot kvinnor i svensk kultur. Då är man oerhört dåligt påläst om kvinnans (och även flera mäns) kamp att komma dit vi är idag, som har pågått genom hela 1900-talet och är dessutom oerhört duktig att generalisera de så kallade flyktingarna. 

Angående somalier är inte min erfarenhet att de inte vill in på en arbetsmarknad, däremot att de har svårt att ta sig in på den som det ser ut i det svenska samhället, i andra länder, där det till exempel är lättare att starta företag, Kanada till exempel, ligger de bland de främsta grupper att komma in på arbetsmarknaden. För att det är lättare.

Jag bor just nu i Kairo sedan ett par månader där jag studerar arabiska och flyktingsituationen. Här är det inte heller problem att få in människor på just arbetsmarknaden även om Kairo har mycket annat det behövs jobbas med. Jag bor här med mina barn och min man som har stora delar av sin familj här, självklart är det inte helt oproblematiskt när man kommer hit från en helt annan kultur. Men att det inte skulle gå? Nä. Det köper jag inte alls. 

Jag skulle säga att integrationen och de problem som finns med ett mångkulturellt samhälle faktiskt är just samhällets problem. Sverige är till exempel ett skitland när det kommer till detta, en prövning för asyl tar upp till två år då flyktingen bara får sitta och glo på ett boende. Hade varit bättre om denna under dessa två år både får läsa svenska och praktisera, pengar får ju hen ändå liksom. Starta företag är oerhört byråkratiskt i Sverige. Varför? Gör det lättare att starta företagen, starta företag utan att du behöver put eller vara Eu medborgare. Lärlingsutbildningar? Varför inte? Idag behövs det et högskoleutbildning för att vara lokalvårdare? Att göra dessa ändringar hade gynnat de flesta, även svenska ungdomar tror jag.

Loris M
10/21/16, 12:06 PM
#23

Jag är glad att så många som 48 personer svarat på frågan i TS. Den visar att iFokus medlemmar är något mindre positivt inställda till mångkultur än människor i allmänhet. 

Mångfaldsbarometern presenterade nyligen siffror när det kommer till attityder till mångfald/invandring. Det är en trist läsning faktiskt. Den visar att svenskar är allt mindre positivt inställda till mångfalden. 64% är positivt inställda vilket är en minskning med 10 procentenheter sedan 2014. Den visar också att var tredje svenska inte vill ha andra än svenskar som grannar. Samt att bara 55% anser att nyanlända borde ha samma social rättigheter som infödda. En siffra som minskat kraftigt. 2014 låg den på 77%.

http://www.hig.se/Ext/Sv/Press/2016-10-19-Mangfaldsbarometern-2016---Forandringar-i-opinionen.html 

Men det finns något som är positivt med undersökningen. Den visar att de som har kollegor med utländsk bakgrund eller har träffat de i skolan m.m. har 70% av dem positiva erfarenheter. Vilket innebär att fler möten skapar bättre relationer och mer positiva attityder. Och vilket också borde betyda att en stor del av de som är negativa till mångfalden har inte träffat eller lärt känna personer med utländsk bakgrund. Deras bild och attityder har då troligen skapats genom bl.a. sociala medier och andra medier.

MelodyX
10/21/16, 12:36 PM
#24

Ja, jag ser faktikst inte problemet med mångkultur, här i Kairo fungerar det alldeles utmärkt, även om de kristna och expatsen är i minoritet så är det ingen som bryr sig alls om just den delen. Kairo har en hel del att jobba med politiskt och regimmässigt men det är inga problem att komma in på en arbetsmarknad eller få lära sig språket genom staten INNAN man fått uppehållstillstånd till exempel. Just språket är ju den viktigaste saken för en god mångkultur, jag har tur här, jag läser arabiska och kunde grunderna redan innan förvisso, men på en månad kan jag också använda språket utan problem då jag fått rätt skola, jag är helt alldeles övertygad om att de problem som sitter i ett mångkultursamhälle skapas just av samhället och går också och lösas av samhället. Om de bara vill.

Zepp
10/21/16, 7:13 PM
#25

Jisses.. när skall det ta slut?

Sverige är och har i princip alltid varit ett mångkulturellt samhälle.. så det kan per se knappast vara dagens problem?

Förr med besittningar i Norra Tyskland, Baltikum, samt hela Finland ooch Norge samt några öar i Västindien så var vi lixom en stormakt!

Såå.. om det handlar om olika kulturer/språk/religioner så borde vi främst öka mångfalden!

Dvs göra oss mer mångfaceterade.. så att vi som nation blir mer konkuranskraftiga på den globala marknaden!

Blir vi mer konkuranskraftiga så ökar våra exportinkomster, vår bytesbalans förbättras.. vi får mer pengar att fördela inom landet!

Samtidigt så finns det alltid, i alla samhällen de som inte lyckas utbilda sig eller på annat sätt få del av de fördelar som ett av världens rikaste länder har att erbjuda.. iomed att det ställs villkor för detta.. dvs att de är en del av den globala konkuransen/har något att erbjuda för arbetsgivare som deltar i denna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Linn Is The New
10/28/16, 10:45 AM
#26

Nej, jag ser inte många positiva fördelar med ett multikulturellt samhälle. Jag är inte emot invandrare utan invandringen. Tycker det är väldigt tydligt att vårat svenska mångkulturella samhälle inte funkar. Invandringen har kommit väldigt snabbt och det har blivit en alltför stor kulturkrock. Vi har knappt inga resurser för att ta hand om våra egna svenska medborgare, så hur ska vi ta hand om alla som har kommit in och kommer till vårat land? Sverige har alltid haft kriminella problem, klart det har. Men kriminaliteten har ökat med invandringen, ingen snack om saken. Ekonomi har vi ju knappt. Sjukvården, hemtjänsten, räddningstjänsten står det ju nästan varje dag i tidningarna att dom har en massiv stress och dåliga löner. Äldre, familjer, sjuka etc lider. Och så fortsätter vi ta in mer folk? Vad är det för logik? Bygg upp ett stabilt samhälle innan hade varit bättre kanske. Även fast man vill ta hand om alla funkar det inte. Kolla bostadsbristen, ska dom behöva bo i tält i månader för att sedan hamna under riktigt tak? Det är väl inte speciellt snällt mot dom heller? Det skulle funka, om allt inte hade gått så j@vla snabbt. //15 årig tjej.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

kamera0710
10/28/16, 12:00 PM
#27

#26 Tycker du Kent Ekeroths brottsdömda mor borde utvisas till sitt hemland?

Annons:
tlover
10/28/16, 12:08 PM
#28

#26 Du är medveten om att invandring alltid skett och alltid kommer att ske?

l'm back

vallhund
10/28/16, 1:21 PM
#29

#26 Alla härstammar vi från invandrare, det finns inget ursprungligt svenskt.

Läs t ex "Invandring till Sverige genom tiderna"

"För ca 10000 år sedan, under slutet av den senaste istiden började människan invandra till Sverige genom, det vi nu känner till som Danmark. Via Finland kom Norrland att befolkas för ca 8000 år sedan varifrån den samiska kulturen uppstod. Sveriges invandring från medeltiden fram till andra världskriget var begränsad men en av de första ökningen av invandring skedde under Hansans tid under 1400 -1500-talet då tyska köpmän och hantverkare slog sig ner främst i städerna."
http://multikulturellt.ifokus.se/articles/54ddf4408e0e740c0e004f47-invandring-till-sverige-genom-tiderna?articles-1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Linn Is The New
10/28/16, 1:39 PM
#30

Har jag sagt att det inte funnits invandring förut? Jag pratar om dagens situation, inte gårdagens.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

tlover
10/28/16, 1:40 PM
#31

#30 du skriver tydligt i #26 att du är emot invandring

l'm back

Linn Is The New
10/28/16, 2:03 PM
#32

Lämnar tråden nu, känns som folk uppfattar mitt inlägg på ett annat sett än vad jag själv menade. Orkar inte diskutera, alla svar finns i inlägget och man får tolka mina åsikter hur man vill.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

vallhund
10/28/16, 2:24 PM
#33

Jag förstår att det kan vara svårt att stå för det man skriver när man i princip kopierar SDs partiprogram.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Söderort]
10/28/16, 4:47 PM
#34

Tyvärr klarar Sverige inte av att ta hand om alla som kom förra året. 

Dom får räkna med att bli hemlösa och bo i tält, bilar, trapphus eller på gatan det har redan börjat och kommer bli värre. 

Ska Sverige ta i mot fler måste vi först bygga minst 2 nya Göteborg för att komma ikapp bostadsbristen.

Annons:
Halvdansken
11/27/16, 11:03 PM
#35

Skillnad på multi-kulturell och multi-etnisk. 
Man kan komma från en massa olika låander, men man måste ha vissa kulturella likheter. Som man får lära sig när man flyttar till ett nytt land.

Uniformerad personal är bra, man ska inte kasta sten på dem. Kvinnor är jämställda män.  Man kan inte begära att få ett jobb i en livsmedelsbutik eller restaurang, men inte vilja hantera griskött eller alkohol. Osv…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
11/28/16, 9:22 PM
#36

#30

Man sade samma sak då oxå.. främst under 30-40-talet om judeproblemet , men senare om Italienare, chilenare, balter och jugoslaver!

Och vad jag begriper.. trots, eller tack vare dessa imigrationsvågor så är vi senast jag kollade fortfarande ett av världens rikaste och mest välmående länder!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: