Annons:
Etiketterfrämlingsfientlighetrasism
Läst 1082 ggr
Loris M
2016-09-20 13:01

Grannar uppmanas till mordbrand

"”Mycket fint virke för en go brasa”. Så skriver en av medlemmarna i en Facebook-grupp, apropå ett antal villavagnar i Torslanda där nyanlända flyktingar planeras flytta in om två veckor. Facebookgruppen ”Grannar i Torslanda – utan censur” har närmare 4 000 medlemmar och sedan ett par månader tillbaka har de 80 stycken villavagnarna, som ska tjäna som tillfälliga boenden för 200 nyanlända, varit det heta diskussionsämnet bland medlemmarna.

I gruppen uppmanar medlemmarna varandra att överklaga bygglovet av villavagnarna, men flera personer hetsar också om stenkastning och mordbrand. En person som lagt upp en bild på en flaska tändvätska och skrivit ”Ses där!”, har fått över 65 gillamarkeringar, från andra medlemmar.

– Det här är uppmaningar till mordbrand. Vår farhåga är att något kommer att hända redan innan man hinner etablera bostäderna, säger Daniel Neck, kommunpolis i Torslanda till Göteborgsposten."

Källa

Tänk om alla dessa människor som sitter och diskuterar och trycker på gilla-markeringar åt idiotiska inlägg kunde lägga ner lika mycket tid åt att hjälpa andra och göra skillnad. 😕

Annons:
Sommarek
2016-09-20 13:28
#1

Sorligt. Man kan ju hoppas att sådana människor är lika intelligent i verkligheten som de är på nätet så att de spiller tändvätskan över sig själva. Skulle dessutom verkligen vilja se den internetkrigare som faktiskt skulle ha mage att stå och titta på när en annan person brann.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

tarantass
2016-09-20 13:57
#2

Svårt att inte bli lika barbarisk själv och till exempel skriva något om att expropriera villorna från dem som vill bränna. Vill man bränna sina grannars hus kanske man inte kan betros med att bo var som helst. Men, det finns ju familjemedlemmar att ta hänsyn till.

Vore också intressant att få veta hur många av de 4000 som verkligen bor i området. Sådant här brukar ju dra till sig bus. Kanske är det en avsikt också? Det kanske inte skulle sänka värdet på villorna?

Men bara om det vore några stycken skulle inte jag vilja ha sådana grannar, än mindre om jag vore flykting. Vad gör man åt det? Finns det några i området som verkar för att de bekantar sig med och börjar hjälpa varandra?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
2016-09-22 19:41
#3

Rent ut sagt så skulle jag bli j*vligt rädd om mina grannar uppmanar till mordbrand.. i värsta fall flytta från området!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tride
2016-10-02 10:20
#4

Att uppmuntra till kriminella handlingar- som tex mordbrand -  är straffbart.😟

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Magi-cat
2016-10-04 08:29
#5

Saknar ord…😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[tk1971]
2016-10-12 10:29
#6

Det där är skrämmande. En av de grejer som gör att jag inte ens vill läsa tidningar eller lyssna på nyheter längre.

Annons:
Upp till toppen
Annons: