Annons:
Etikettertraditionerkulturreligion
Läst 1470 ggr
vallhund
8/17/16, 7:31 PM

Burkinin förbjuds i fler franska städer

"PARIS. Burkinin är inte förenlig med den franska republikens värderingar. Det sade Frankrikes premiärminister Manuel Valls i en intervju på onsdagen, samtidigt som ytterligare tre franska städer meddelade att de bannlyser baddräkten."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/burkinin-forbjuds-i-fler-franska-stader/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

PARIS. Burkinin är inte förenlig med den franska republikens värderingar.
  • Redigerat 1/17/21, 7:22 AM av Loris M
Annons:
Zepp
8/18/16, 8:04 PM
#1

Eh.. är det inte att gå över ån efter vatten?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MelodyX
8/18/16, 9:58 PM
#2

Tänk att det finns västerländska karlar som tycker sig ha rätt att bestämma vad en kvinna (inte) ska ha på sig 🤓… Konstigt det där - de gnäller på män i andra länder att de bestämmer vad en kvinna ska ha, och gör sedan samma sak själva (jag har visserligen inte själv burkini men har väldigt svårt att visa mig på stranden i de minimala plagg som finns att tillgå idag).

Magi-cat
8/19/16, 8:01 AM
#3

Helt sjukt!😮 

"Franska republikens värderingar"??? Ingår i dessa "värderingar" hur mycket hud en kvinna måste visa för att ha rätt att vistas på badstranden? Vad säger i så fall dessa värderingar om dem som uttalar dem?

Ska det kanske inrättas baddräktspoliser som kontrollerar om kvinnan är för mycket klädd? Kanske mäta hudytan som exponeras? Beordra kvinnan att kavla upp ärmar och ben på baddräkten?

Alltid är det fel vad kvinnor gör och vad kvinnor har på sig. 😕
Om den idén kommer till Sverige hoppas jag verkligen alla inser hur vrickat det är att  sätta sig till doms över kvinnors badklädsel!

(Undrar om inte bikini ansågs för vågat en gång i tiden. Nu får man inte vara för klädd. 🤪Med varningarna för alltför intensiv solning tror jag många kommer att vilja täcka sig mer på stranden. Tycker mig ha sett detta redan i år.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MelodyX
8/19/16, 11:45 AM
#4

#3 Ja det är också en grej jag inte förstår riktigt, som småbarnsförälder blir man itutad hela tiden att barnen ska ha hela uvkläder på stranden på sig, och jag ser många på stranden som sitter med, kanske inte långärmat, men i alla fall klänning med kort ärm och stor solhatt för att skydda sig mot solen, vad är egentligen skillnaden liksom?

Magi-cat
8/24/16, 7:05 PM
#5

Det är så man fryser till is när man läser det här…Kvinnor iförda hel baddräkt på stranden i Frankrike uppmanas av polis att ta av sig delar av klädseln…

"Her ticket, seen by French news agency AFP, read that she was not wearing “an outfit respecting good morals and secularism”"

"A witness to the scene, Mathilde Cousin, confirmed the incident. “The saddest thing was that people were shouting ‘go home’, some were applauding the police,” she said. “Her daughter was crying.”"

https://www.theguardian.com/world/2016/aug/24/french-police-make-woman-remove-burkini-on-nice-beach

Alltså, fyra fullt beväpnade franska poliser trakasserar en kvinna på det här viset - för att hon har för mycket kläder på sig 😮på badstranden…Har de verkligen, verkligen inte viktigare saker att uträtta, då har de det nog väldigt bra….

Egentligen borde alla bada i burkini hädanefter….😇


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/24/16, 7:28 PM
#6

Artikel på svenska:

"Det är djupt diskriminerande och vittnar om vilket otroligt obehagligt samhälle vi närmar oss i Europa där man ställer grupper mot varandra, säger Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg till TT.

Att behandla människor, kvinnor, på det här sättet med stöd av lagstiftning och rättstillämpning och att uniformerade poliser ska tvinga en kvinna att klä av sig på stranden - det är ju närmast häpnadsväckande, fortsätter hon"

http://www.corren.se/nyheter/burkiniforbud-i-frankrike-kritiseras-om4264589.aspx

Verkligen häpnadsväckande! Helt fruktansvärt och mycket oroande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Zepp
8/24/16, 10:08 PM
#7

Jisses.. när blev det demokratiskt att påbjuda särskillda kläder/avsaknad av kläder?

Sådant är det som vi kritisera i Iran och Sauidarabien.

Nu så tar Fransk polis efter dessa länders moralpolis.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/danielswedin/article23398251.ab

Trodde de var mer för att bekämpa IS än att öka rekryteringen till den organisationen?

Iallafall så är det kontraproduktivt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tarantass
8/25/16, 12:01 AM
#8

Undrar om vanligt klädbad också är mot Franska Republikens Stolta Regler. Eller burkinibad av sekulära skäl. Skulle till exempel också en burkiniklädd kvinna med "kristet utseende" (folk brukar ju inte veta att kristna kan komma även från Mellanöstern och muslimer vara vita i hyn) bli anfallen av fyra beväpnade soldater, förlåt poliser? Skulle lika många tycka att det var bra?

Många frågor för revolutionsfädernas stolta arvtagare att lägga sina pannor i djupa veck över, men krigsmakt, polis och Front National kanske blir glada över provokationen. Det har ju inte varit så mycket terrorattentat på några veckor.

Front National tycks hittills ha gjort ett bättre arbete än SD på att göra sig själva onödiga.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
8/25/16, 6:36 PM
#9

Finns lixom bara en sak kvar.. totalförbud mot ett endaste klädesplagg/tygstycke på badstränder.. dvs alla skall vara nudister!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
8/26/16, 8:15 AM
#10

"Premiärminister Manuel Valls kommenterade saken genom att säga att han fördömer svartmålning av muslimer, men att förbud är nödvändiga för att bibehålla den allmänna ordningen.

Den förre presidenten Nicolas Sarkozy sade i sin tur i onsdags att användning av burkini är en provokation, som stöder en radikal tolkning av islam."

Hur kvinnor kan var provocerande och störa den allmänna ordningen när de vill bada i täckande klädsel återstår nog att förklara…

Men försäljningen av burkinis går bra, den ökade med 300 % förra veckan 😂, säger skaparen av burkinin. Så pass att de muslimska kunderna inte ens är i majoritet…

Hon säger också att burkinin missförståtts:

"Libanesisk-australiska Aheda Zanetti säger till Yle att hon skapade burkinin för att också de som som inte vill visa sin kropp ska kunna njuta av strandliv och vattensporter."

Hon säger också att burkinin är ett trevlig plagg som bidrar till integrationen.

"- Så de här politikerna har gjort mig en stor tjänst med tanke på min business. Men på ett personligt plan stör det mig att de missuppfattat den."

Men kanske de franska politikerna gjort bort sig, försäljningen ökar vilket väl är ett uttryck för missnöje med den tokiga idén att kvinnors klädsel på badstranden ska regleras och för mycket tyg innebär böter och polisingripanden…🤪

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/08/26/burkinins-skapare-plagget-har-missforstatts


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
8/26/16, 11:48 AM
#11

Låter helt vansinnigt. Som jag sagt förut: Bär de burkinin frivilligt har jag inget att invända, bär de den pga tvång och förtryck ska det bekämpas.

Loris M
8/26/16, 2:28 PM
#12

#11 Det blir ju lite problematiskt. Vem ska bestämma vad som är tvång respektive frivillighet i varje enskild fall? Fransk polis? Staten? Så som det är nu, tolkar de att alla muslimska kvinnor bär sina burkinin p.g.a. tvång, vilket är fullständigt fel, galet, diskriminerande och kränkande (bland annat).

De skulle t.ex. aldrig göra samma sak mot en nunna på stranden som i princip har samma kläder. Egentligen borde folk ("vi som klär och uppför oss enligt normen") protestera och visa motstånd för att de ska förstå hur fel det här är. Som de här personerna:

Här ser man också hur svårt det är att göra rätt som kvinna. Hur en än gör så blir det fel i något avseende.

kamera0710
8/26/16, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

#12 Visst, det kan vara svårt med gränsdragningen. 

Frågar mig ibland vad som är frivilligt och vad som är tvång när jag roar mig med att se på kunder i varuhusens sminkavdelningar. Illlustrerar hysterin där med några bilder. Är de kanske ofrivilliga offer för en allmän mode- och köphysteri?

Minns när jag stod och begapade detta spektakel och fick frågan om jag ville ha hjälp (såg kanske lite undrande ut). Jag började gapskratta rakt ut.

Annons:
Magi-cat
8/26/16, 3:38 PM
#14

Att med polisingripande och med hot om böter forcera en kvinna att ta av sig klädesplagg kallar jag nog tvång…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zepp
8/26/16, 4:42 PM
#15

Vore det inte bättre om de hade förbud mot bärande utav bombbälte?🤦‍♂️

Jisses altså.. inte för att jag är fransman.. utan har en viss, förståelse för tokigheterna.. dvs det vänder sig mest troligt mot islamistisk extremitet?

Grejen är att det förefaller som om de tvärt om förvärrar hela situationen och ger sig på vanliga muslimer!

Alternativt att övriga politiska partier/opinionsbildare vill ta udden utav Le Pen/Nationella Fronten?

WTF.. det är tendenser inte från medeltiden utan före denna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
8/26/16, 7:26 PM
#16

Verkar som att demokrati och lagliga rättigheter funkar i Frankrike oxå?

"En fransk domstol har beslutat att riva upp det omdiskuterade burkini-förbudet.

Att förbjuda burkini är en kränkning av grundläggande friheter, enligt beslutet.

Det är Frankrikes högsta förvaltningsdomstol, Conseil d'État, som preliminärt häver burkini-förbudet i den lilla staden Villeneuve-Loubet på Rivieran. Beslutet väntas i sin tur påverka liknande förbud som införts i ett 30-tal andra orter i Frankrike.

Enligt domstolen kan lokala myndigheter bara inskränka individens rättigheter om det finns en ”bevisad risk” att den allmänna ordningen störs.

Beslutet gäller fram till dess att ett definitivt beslut är fattat, meddelar domstolen enligt Reuters."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23410955.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
8/26/16, 7:30 PM
#17

Grejen är att de borde förbjuda bärande utav bombbälten.. good luck whit that!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
8/26/16, 9:51 PM
#18

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/28/16, 7:57 AM
#19

Från Jonas Gardells FB-sida - När fransk polis möterFantomen: 

Fransk polis:
"No, Monsieur, no Burkini in La France!"
"But I'm Fantomen, the Vandrande Vålnaden!"
"Dösn't meatör!" 

😂

tarantass
8/28/16, 2:28 PM
#20

#19: Gardells FB-sida där hans inlägg om detta raderades för att det "inte följde FB:s regler" (om det nu var det här eller han har skrivit det efteråt). I vanlig FB-ordning.

Dessvärre är jag övertygad om att Fantomen hade fått ha sin dykardräkt. Kanske man skulle skriva ett äventyr där han med hjälp av ett gäng andra dykare och några nunnor räddar kvinnorna i burkini mot de franska fundamentalisterna som är fast i ett tvåhundraårigt konformismtänkande. (Som exempelvis även gäller inhemska språk utom "vårdad" pariserfranska, som inte får inte förtryckas enligt den stolta och heliga republikanska grundlag som massor med andra länder, inklusive Turkiet och ett bra tag Sverige, har tagit till förebild för sin språk- och kulturpolitik…)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Zepp
8/28/16, 7:22 PM
#21

Jisses igen.

Har senaste dagarna läst flera olika tidningar och krönikor.

Och iomed att de då varit antingen västerländska/svenska kvinnor eller män samt någon muslim.

Utiallafall.. det är skit med burkini.. dvs påbudet att bära sådan.. iallafall om man inte vill.

Såå.. kontentan är.. straffa de som tvingar vissa kvinnor att bära burkini/niqab/burka/what ever.. men ge fan i de kvinnor som bär detta av tradition/egen vilja/religiös övertygelse/för att slippa besvär med sina manliga släktingar!

Och som någon skrev.. det är då märkligt hur män skall lägga sig i hur kvinnor klär sig!

Då skulle vi oxå förbjuda skägg på män.. iomed att det tydligen är obligatoriskt där extrema muslimska från medeltiden härhörande politisk/religiösa sekter bestämmer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Loris M
8/28/16, 8:17 PM
#22

#20 Jo då, Fantomen skulle klara sig. Det tvivlar jag inte på. Och alla andra som har liknande klädsel. Alla förutom muslimska kvinnor. De vill de klä av. 

Det som jag inte får ihop är på vilket sätt är det de gör mindre förnedrande och förtryckande än det som vissa män gör när de tvingar kvinnor bära burkinin?  (I övrigt är jag övertygad om att de allra flesta kvinnor bär sina slöjor och liknande av egen fri vilja, av religiösa skäl, identitets- skäl  eller av tradition. Känner och är vän med flera) 

Män tar sig rätten att ta av kvinnor kläder, att ta på dem kläder (när de är för avklädda och "frestar") och jag önskar att de kunde bara strunta i vad vi har på oss.

Zepp
8/28/16, 8:25 PM
#23

Mm.. men Fantomen altså.. lever i en grotta, går omkring i tajta blåa trikåer omgiven utav Guran och andra pygmeer!

Får man lixom inte lite perversa vibbar?

Tur för han att han inte har skägg.. för då hade han varit Taliban.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
8/28/16, 9:27 PM
#24

Vi blundar varken för hederskulturer eller andra former av förtryck. Vi har länge drivit de här frågorna och det finns många viktiga krav.

Det måste till exempel finnas en politisk handlingsplan för att bekämpa hedersförtryck, som kan hjälpa och stötta de som utsätts. Jämställdhetsfrågor, normer och värderingar måste vara en naturlig del av skolans demokratiska uppdrag, det ska omfatta alla. Extremism och terrorism ska bekämpas, statligt stöd ska t.ex. bara ges till organisationer eller trossamfund som respekterar jämställdhet och jämlikhet fullt ut.

Att dölja eller inte dölja sin kropp, det är inte det jämställdhet handlar om. Jämställdhet handlar om att motverka strukturer som förtrycker, att alla ska känna sig fria att klä sig och leva sina liv som de själva vill.

Då måste vi sluta prata om vad kvinnor har på sig hela tiden. Kvinnor får ha på sig vad de vill, precis som män, punkt slut, varken kulturella eller moraliska poliser ska reglera det.

Carina Ohlsson, ordförande för S-kvinnor

http://www.aftonbladet.se/debatt/article23410823.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Loris M
8/29/16, 7:15 PM
#25

En mycket läsvärd artikel om burkini skriven av skaparen av burkinin: 

"Burkinin symboliserar inte islam, den symboliserar nöje, glädje, fitness och hälsa. Så vilka är bättre, talibanerna eller de franska politikerna? Det skriver burkinins skapare Aheda Zanetti efter att Frankrikes högsta domstol på fredagen stoppat de lokala burkiniförbuden. När jag skapade burkinin i början av 2004 var det för att ge kvinnor ökad frihet, inte för att minska den. Min systerdotter ville spela basket, men att börja spela i ett lag visade sig svårt – eftersom hon bar slöja. Min syster var tvungen att strida för sin dotters rätt att vara med, och tvingades debattera och ifrågasätta varför hennes klädsel var ett hinder på basketplanen./…/

Efter 11 september-attackerna, Cronulla-kravallerna, slöjförbudet i Frankrike och den internationella backlash som följt efter allt detta – där muslimer pekats ut som de onda, på grund av ett fåtal kriminella som inte representerar oss – var det sista jag ville att någon skulle döma tjejer som valde att använda burkini. Det är ju bara en tjej som vill klä sig annorlunda.

Det handlar om integration och acceptans och att vara jämlik och inte bli dömd. Det har varit en svår tid för oss muslimer, och många har varit rädda för att utmärka sig. De har varit rädda för att besöka allmänna badplatser och stränder. Jag ville istället ge unga tjejer självförtroendet att leva ett bra och fritt liv. Sport är viktigt, och vi är australiensare! Jag ville göra något positivt – och ett plagg som alla kan använda, oavsett om du är kristen, jude eller hindu. Det är bara ett klädesplagg som passar en återhållsam person, eller någon som har hudcancer, eller en nybliven mamma som inte vill ha bikini, det är inte en symbol för islam.."

http://www.etc.se/debatt/jag-skapade-burkinin-att-ge-kvinnor-frihet-inte-tvartom

Loris M
8/29/16, 7:21 PM
#26

Mer från länken ovan:

"Burkinin har gett kvinnor frihet, och nu vill de ta bort den? Vilka är i så fall bättre, talibanerna eller de franska politikerna? De är lika goda kålsupare, säger jag.

Inga män ska lägga sig i hur kvinnor klär sig – ingen tvingar oss, det är vårt eget val.

Kallar jag mig för feminist? Ja, kanske. Jag gillar att stå bakom min make, men jag är den drivande kraften, och jag väljer att stå där jag vill.

Jag skulle vilja åka till Frankrike och säga detta: ni har missförstått. Det finns många problem i världen, varför skapa fler? Ni har tagit en produkt som symboliserar glädje och lekfullhet och förvandlat den till ilska och hat.

Dessutom; vilka är de franska värderingarna? Vad menar ni med att burkinin inte går att kombinera med franska värderingar? Frihet?

Att diktera vad vi kvinnor ska ha på oss, att ni bestämmer vad vi får och inte får göra, driver oss tillbaka in i hemmet – vad vill ni att vi ska göra sen? Det kommer att bli en backlash. Om ni splittrar nationen, slår dövörat till och inte arbetar för någon gemensam framtid så kommer människor naturligtvis att bli arga. Att stöta bort människor och isolera dem är inte en bra politik, i något land."

Zepp
8/29/16, 7:38 PM
#27

Som sagt vad.. dags att införa förbud mot skägg på badstränder!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: