Annons:
Etiketterintegrationimmigrationpolitik
Läst 963 ggr
Loris M
8/10/16, 2:50 PM

En fin historisk berättelse om....

….. integration i 1600-talets Sverige.

"Vi kan tyckas leva i märkliga tider med Brexit, flyktingströmmar och populism, men det är som motvikt mot sådant som historia blir som allra viktigast. Låt mig berätta om en episod som ägde rum nyss som gav mig nytt hopp om att historien – i det här fallet 1600-talet – har något att lära oss som lever nu.

 /…/ 

Där ser jag den, flera meter upp på den vitrappade kyrkväggen. Det är vapenskölden över Julitas ägare som jag kommit hit för att se. Jag går fram och läser på den. Det står skrivet i versaler med knagglig 1600-talsstavning. Jag läser hans titlar – han var rikets högt betrodde man, han var riksråd och även guvernör över änkedrottningens underhållsländer. Allt mycket värdigt för en adelsman. Därefter står hans namn. Paul Khevenhüller. Under sitt liv ägde han flera slott, Aichelberg, Landskron och Wernberg, och så det sista märkliga namnet Ivletha som ska läsas som ”Julita”. Under det står det att han ”är född i Kärnten på Wernberg den 23 april 1593 och avsomnade i Stockholm den 9 december 1655”. Han som var född i Kärnten slutade alltså sina dagar i Stockholm av alla platser. Då hade han uppenbarligen också fått en hel rad titlar att ståta med.

Medan jag går tillbaka till bilen börjar jag fundera på hur det kan ha varit för Paul att komma till Sverige och slå sig ner här för snart fyrahundra år sedan………."

Källa

Annons:
tarantass
8/10/16, 6:09 PM
#1

Ja, en fin och tänkvärd berättelse. Fast kanske en del av oss får titta litet djupare för att få bort tanken att "jaja, rika manschettinvandrare har väl alltid fått plats, de fina har alltid hjälpt de sina".

Men som Petersson skriver på ett annat ställe i artikeln:

"Berättelsen om hur Paul och hans familj kom till Sverige är intressant genom bilden av hur lätt det verkar ha varit för personer att byta land på 1600-talet. Den som visade sig lojal mot den svenska kronan fick slå sig ner här och fortsätta tjäna landet. Paul hade redan tidigare bevisat att han var både pålitlig och kompetent och han avancerade snabbt i svensk tjänst. Han liksom många andra födda utanför de svenska gränserna blev adelsmän i Sverige under 1600-talet och han fick också plats i den högsta politiska församlingen som var riksrådet.

Jag tror att vi som lever i en tid när nationalstaterna håller på att förändras skulle känna igen oss i 1600-talets inkluderande sätt att se på människor. Den som var bosatt i Sverige och tjänade den svenska kronan kunde gott kallas svensk, oavsett vad personen räknade som sitt ursprung."

Visst hjälpte de fina de sina även på den tiden – det kom in många adelsmän också från andra tyskspråkiga områden, Baltikum och Skottland – men även för vanligt folk gällde att hade man härskarens religion (eller, i några få fall, kunde något tillräckligt värdefullt för att härskaren skulle se genom fingrarna med det), visade trohet och hade ett yrke var man välkommen. (Dock med betoning på man, med eller utan familj, och inte om man behövde tigga: man får inte begära för mycket av en gammal tid. Värre är det när man inte ens kan begära mer av nutiden…)

Vallonerna är ett välkänt exempel.

Med nämnda undantag var det alltså en modernare idé än den nationalstatsidé som kom under 1800-talet och som vi fortfarande dras med, med "ett land – ett språk", "det är blodet som räknas (åtminstone mer än något annat)" och så vidare.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[banan222]
8/14/16, 4:20 PM
#2

Vad är det som är så trevligt med snabb massinvandring och mångkultur? 

Det enda ni gör är att göra om Sverige från ett mer enat land där folk har väldigt lika värderingar, normer och förstår sej på varandra bra till ett land med massa mini länder i landet för folk vill fortfarande bo till största del i sin egen kultur med likasinnade, tyvärr blir det också för varje år som går allt större risk att utsättas för våld på allmän plast pga av att dom vi tar in har mycket högre brotsbenägenhet. 

Vad är parallellen till att det var trevligt att ta in mindre mängd  kompetenta lojala invandrare på 1600 talet med det som hänt i Sverige dom senaste decenierna?

Zepp
8/14/16, 6:50 PM
#3

Finessen är att omvandlingen av landet sker snabbt så att vi kan bli en aktör i den globala mångkulturella världen!

I dag så är vi för provinsiella.. tex så finns knappast någon enhetlig kultur ej heller något enhetligt språk.

En stadsbo i Malmö har rätt lite gemensamt med en renskötare i Lappland!

Vi har en allt för liten befolkning till vårt stora land.. på det så råder det brist på arbetskraft.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[banan222]
8/14/16, 7:15 PM
#4

Och om du så gärna vill bo i ett tätbefolkat land med en annan kultur och högre brottslighet så flytta till Indonesien tex.

Inlägget redigerat av admin p.g.a. personliga påhopp. 

MelodyX
8/14/16, 7:36 PM
#5

Vi lever i en global värld, det kan ingen, inte ens SD, göra något åt.

[banan222]
8/14/16, 10:19 PM
#6

Självklart kan man välja att bevaka gränser och välja hur mycket, lite, vilken sorts eller ingen alls av invandring man vill ha. Du får tycka annorlunda än mej om vilken väg du vill att vi ska gå men sluta säga saker som inte stämmer och sluta säg att det din åsikt är fakta.

Inlägget redigerat av admin p.g.a. personliga påhopp. 

Annons:
Zepp
8/15/16, 10:15 PM
#7

#6

Nu får jag själv ifrågasätta din intelligens.. är världen mångkulturell eller ej?

Det är lixom en kuggfråga för att utröna din IQ!

Nu så har vi gränskontroll.. har du inte läst tidningarna.. kan du läsa??

Däremot så är det lixom inte upp till varje land att välja vilken invandring man vill ha.. den är mer beroende utav yttre omständigheter.. oftast krigsliknande situationer.

Sen för övrigt så kommer du ofta med invektiv typ skit om andras kommenatarer utan hänvisning.. till vad som sagts.. det är om något ett tecken på ointelligens/oförmåga att förmedla ett adekvat budskap/göra sig förstådd!

Vad är egentligen ditt problem.. iomed att det för oss flesta är dolt.. du talar/skriver i tungor!

Såå.. dags att komma ut,  bekänn dina problem/hang ups eller lägg fram dina teser!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[banan222]
8/22/16, 2:36 PM
#8

Du skrev "Finessen är att omvandlingen av landet sker snabbt så att vi kan bli en aktör i den globala mångkulturella världen!

I dag så är vi för provinsiella.. tex så finns knappast någon enhetlig kultur ej heller något enhetligt språk.

En stadsbo i Malmö har rätt lite gemensamt med en renskötare i Lappland!

Vi har en allt för liten befolkning till vårt stora land.. på det så råder det brist på arbetskraft."

Vad innebär "Finessen är att omvandlingen av landet sker snabbt så att vi kan bli en aktör i den globala mångkulturella världen!" ?? Det säger ingenting konkret..

"I dag så är vi för provinsiella.. tex så finns knappast någon enhetlig kultur ej heller något enhetligt språk." Är  det en fakta att vi är för provinsiella? Vem bestämmer det och vad innebär det? Vadå ej nån enhetlig kultur eller språk det har vi visst, det kallas Svenska så det är ju bara lögn.

"En stadsbo i Malmö har rätt lite gemensamt med en renskötare i Lappland!" Okej?? var det en poäng, isåfall för vad??

"Vi har en allt för liten befolkning till vårt stora land.. på det så råder det brist på arbetskraft."  En del kanske tycker vi har lagom stor befolkning, en del kanske tycker det vore bättre med färre än vi är. Och det med arbetskraft är lögn, vi har mer folk än vi har jobb, några yrken saknar utbildad personal, det löser man med utbildning av redan arbetslösa eller import av kvalificerad arbetskraft, inte mer flyktingar.

MelodyX

"Vi lever i en global värld, det kan ingen, inte ens SD, göra något åt. "

Kan inte det folk gör påverka våra liv menar du? 

Kan inte ett land stänga sina gränser, det är omöjligt?

Kan inte ett land producera varor själv om det vill det som man gjorde förr, det är alltså helt omöjligt att göra igen?

Om det du säger inte är fakta så är det bättre att du säger att det är din åsikt.

Inlägget redigerat av admin p.g.a. personliga påhopp. 

Loris M
8/22/16, 6:29 PM
#9

#8 Det ser ut som att du kommer att dra på dig ännu ett skrivförbud Banan222. Du har precis fått tillbaka rättigheterna och det första du gör är att gå in i trådar och kalla folk för korkade, att de skriver ointelligenta svar, att de "häver ur sig bara korkad skit" ?! 😮Vad är det med dig? Skärp dig!! 

Ditt tidigare skrivförbud fick du för att flera röstade bort dina inlägg. Jag ska förslå för sajtvärden att ge dig ett lite mera långvarigt skrivförbud för du kan tydligen inte hålla dig till ett vårdat språk.

Zepp
8/22/16, 8:16 PM
#10

#8

Om du slopade alla invektiven så skulle du förmodligen inte bli avstängd stup i kvarten!

Vi är en tredjerangens nation i Europa, som har att konkurera med resten utav världen.. iallafall om vi vill bibehålla vårt höga välstånd/höga levnadstandard!

På det så är vi ett till ytan jävligt stort land, med en liten befolkning.. att slå ut kostnaderna på.

Vi har ju den egenheten att vi anser att alla i hela landet skall ha det ungefär lika bra.. sådant kostar.. och tarvar även exportinkomster.

I dag så är det kraftig brist på högutbildad och kvalificerad arbetskraft.. många företag är tvugna att flytta utomlands.. där ryker ansenliga arbetstillfällen.

Företagen skriker efter ingenjörer.. som  kan utveckla nya produkter, arbetskraft som kan sköta de nya robotiserade fabrikerna.. tyvär så lär de arbetstillfällena gå oss förbi.

Oså.. vi har fem inhemska språk här i landet.. och mångdubbelt av kulturer.

Alla bidrar till det som är Sverige.

Vi har i dag stor brist på folk som kan andra språk/känner andra kulturer.

Främst gäller som väl fortfarande Engelska som språk.. men behovet av folk som kan kineiska och arabiska ökar.. och då även är bekanta med dessa kulturer samt hur man gör affärer med dessa länder!

Vi kan väl göra som Nordkorea om vi vill och befolkningen föredrar detta.. fast vad jag begriper så krävs det en diktatur, för att vidmakthålla det hela!

Men WTF.. sluta gnälla.. odla din egen mat.. lev av detta.. om du nu inte vill vara en del av en global värld.. och de villkor som denna ställer upp!

Fördelen med den globala marknaden är att vi kan exportera till alla länder.. nackdelen är att vi måste konkurera med alla andra länder.. vilket ställer krav på oss själva.. tex kostnadseffektivitet/att vi kan utnyttja våra komperativa fördelar på rätt sätt, samt slå ut kostnaderna på fler som är aktiva inom näringslivet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tarantass
8/22/16, 9:10 PM
#11

Om vi vore intresserade av akademisk kompetens skulle vi också ta vara på den som kommer in, men det gör vi ju inte, de får städa, stå i kiosk och köra taxi om de alls får jobb. Så kompetensen kan inte vara det viktiga för oss. Där har vi en sak man kan lägga sin energi på att förändra.

("Fel profil"? Vi tar inte vara på den som har "rätt profil" heller.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
8/22/16, 9:36 PM
#12

… att ta vara på invandrares kompetens skulle säkert också rädda flera av deras barn från att bli brottslingar "enligt sin kultur", i eller utanför IS.

(I verkligheten enligt samma desperadokultur som råder i alla underklasser där unga inte ser någon framtid. Det är därför det heter "desperado": utan hopp. Få föräldrar i någon kultur blir glada när deras barn blir rötägg.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[banan222]
8/22/16, 10:11 PM
#13

Skulle det finnas massa lediga jobb med kvalificerat folk som kan Svenska och inte får jobben vore det ju synd men jag har inte sett många exempel på det och det låter sjukt ologiskt, för företag som faktiskt är i behov av en anställd förlorar ju pengar på att inte fylla platsen och att en massa företag skulle sabba för sej själva för att  dom hatar invandrare och bara vänta i månader och år på en ny Svensk med rätt utbilding har jag jäkligt svårt att tro. Tror du ens på det själv?

Min uppfattning är att kompetens ofta tas vara på om det finns lediga jobb, jag tror jag har mött fler utländska läkare än Svenska så så diskriminerade kan dom inte vara på grund av sitt ursprung.

Jag har även haft utländska lärare som knappt kunde prata så man förstod dom men ändå fått jobb.

Men du kanske litar på tex svt och tror på exempel som Ebere som trots sin akademisk utbildning till solcellsingenjör inte fick jobb i sin bransch. Att svt struntade i att ens kolla antalet utbildade och antalet lediga jobb spelade ju ingen roll, det här var ju RASISM och DISKRIMINERING.

Annons:
tarantass
8/22/16, 10:17 PM
#14

#13: att jag har varit med längre än du kanske kan vara en faktor? Och min poäng är inte att några får jobb, min poäng är att många inte får det och att vi har ett system som till utgångspunkt inte räknar med att flyktingar och andra andra klassens invandrare kan vara utbildade.

Sedan måste man inte medvetet "hata invandrare", vad nu du lägger in i det, för att "sabba för sig själv" och inte anställa några. Förutom hindren högre upp i systemet då. Att företag inte alltid funkar enligt första ordningens logik är för övrigt ingen nyhet. Där har du en sak att lära, du som var inne på sådant tidigare idag.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
8/22/16, 11:05 PM
#15

#13

Du verkar ha fatta väldigt lite.. vi har brist på kvalificerad arbetskraft för att fylla alla platser som vårt näringsliv behöver.. för exportinkomster.. för att bibehålla vår höga levnadsstandard.

Det beror i förstone på att svenskar satsar alldeles för lite på utbildning.. som de skulle kunna få rätt bra betalda jobb på.

Samtidigt som vi utvisar invandrare med kompetens.. för att de inte uppfyller alla flyktingkriterier!

Varför inte införa som i USA.. grönt kort för de med rätt kompetens i bristyrken?

De får låt oss säga två års tillfälligt uppehållstillstånd.. har de fixat jobb och annat på den tiden så får de permanent!

Återstår vart vi skall utvisa alla underutbildade svenskar.. dvs de som vi inte behöver.. iallafall om de är fyllda 25 och ännu inte lyckats fixa ett fast jobb.

Grejen är väl att inga andra länder vill ha dem heller?

Den andra grejen är att nästan häften av personalen på min arbetsplats är sk invandrare.. och vi anställer bara folk med lång och väl vitsordad yrkeserfarenhet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[banan222]
8/22/16, 11:11 PM
#16

Vad är det för system som har som utgångspunkt att inte räkna med att invandrare kan vara utbildade och som hindrar dom från att få lediga jobb där dom har behov av dom om dom har rätt sorts utbildning som är godkänd i Sverige? Det måste vara hål i det systemet eftersom jag sett många invandrare i högutbildade jobb.

Vilka företag är det som är i behov av personal och inte hittat någon och ändå inte anställer invandrare som kan Svenska och har rätt utbildning och erfarenhet? 

Har du många bra exempel på det som påvisar en klar trend så kanske jag har nått att lära, att bara påstå att företag är ologiska och självdestruktiva är ingen påvisad fakta och därmed inget jag behöver lära mej.

(I verkligheten enligt samma desperadokultur som råder i alla underklasser där unga inte ser någon framtid. Det är därför det heter "desperado": utan hopp. Få föräldrar i någon kultur blir glada när deras barn blir rötägg.)

Stämmer inte, Ragunda ligger sämst till i landet gällande sociala och ekonomiska problem, väldigt få invandrare och dom ligger 5 sist i antal anmälda brott per invånare. 285e plats av 290 i Sverige.  Alla dom mest invandrartäta orterna ligger topp 25 i antal anmälda brott förutom Haparanda som ligger på plats 111, kan det vara så att invandrare ifrån Finland är mindre brottsbenägna än dom från vissa andra länder…. vem vet….. Nej det är nog bara en tillfällighet. Fast övertårno har rätt mycket invandrare med och dom ligger på plats 257 såå kaaanske ligger det nått i det??

Som sagt sluta blunda för statistik.

https://affes.wordpress.com/category/kriminalstatistik-sverige/

tarantass
8/22/16, 11:20 PM
#17

#16: och väldigt mycket "påvisad[e] fakta" du kommer med. Oseriösa källor också. Och att inte kunna tänka två tankar på en gång. Ingen människa med litet erfarenhet säger att ett stort system funkar eller inte funkar till 100%.

Nej, jag lägger redan ner mer energi på dig än jag egentligen vill. Och ett nätforum är sämsta tänkbara plats att ta igen förlorad skolundervisning, om du ursäktar att jag också är litet rakt på sak.

Till exempel: att småhålor som Ragunda, Haparanda och Övertorneå funkar helt annorlunda än storstäder, nu eller på den tid som jag men inte du har upplevt då ligisterna var helsvenska. Elementärt. Social kontroll , gå i pappas fotspår, landsbygdskultur som alternativ till tätortskulturen och sådant.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[banan222]
8/22/16, 11:58 PM
#18

Varför skulle det vara en oseriös källa? Han tar siffror från BRÅ och gör beräkningar och diagram och han välkomnar folk att påpeka eventuella fel han gjort, du kan också hitta samma rapport från BRÅ som han gjort sina beräkningar på om du vill peka ut något fel.

Nej såklart du ger upp när du inte har några bevis för det du säger. Meningen var inte att du skulle överbevisa mej heller för jag skulle bli förvånad om du kunde det, meningen är att det är nyttigt för dej att inse när du har fel och tänka om. Men du verkar hellre vilja blunda och köra på i ditt tänk även om inte fakta stödjer det.

Invandrartäta Åstorp är en liten stad och ligger på 13e plats i mest brott.

Flera saker kan spela in i brottsbenägenhet men även vilket ursprung folk har.

Och om det delvis beror på underklasser så blir det ju också av den anledningen mer brottslighet ju mer underklass vi importerar om vi inte kan trolla fram jobb till alla och det har inget parti lyckats ordna på alla dessa år med massinvandring.

tarantass
8/23/16, 12:23 AM
#19

Jag menar vad jag säger om förlorad skolundervisning. Men som sagt, ett nätforum är sämsta tänkbara plats för det. Bland annat för att det är komplicerade saker det gäller, för att det tar på självkänslan att erkänna bildningsbrister och för att eleven måste ha förtroende för läraren.

En detalj till jag kan nämna är att det inte går att rycka loss enstaka orter som avviker från ett mönster för att bevisa att det är tvärtom mot mönstret. Sådana avvikelser brukar tvärtom bero på andra avvikelser.

Jag minns inte att någon annan här någonsin har sagt att möte mellan olika kulturer inte kan medföra problem. Än mindre att vi ska ge upp idéer om jämställdhet eller annat. Det är sådant som du och dina likar förutsätter om oss vad vi än säger om det och som hör till det som brukar vara kört att försöka diskutera med er (samtidigt som ni själva brukar visa er mycket måttligt intresserade av jämställdhet, antivåldtäkt och så vidare när det gäller). En halmdocka som är mycket värdefull för er tydligen. Det betyder inte att vi delar er beskrivning av problemen, som bygger på antaganden om att olika folkgrupper fungerar fundamentalt olika psykologiskt – antaganden som i bästa fall beror på okunnighet och omedvetet dubbla måttstockar och som ni inte tycker om att man nämner vid deras rätta namn.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

vallhund
8/23/16, 12:36 AM
#20

Låser tråden i väntan på städning. banan222 får permanent skrivförbud.

Edit: Inläggen med personliga påhopp redigerade av admin och det går bra att fortsätta diskussionen. 

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: