Annons:
Etiketterfrämlingsfientlighetrasism
Läst 1107 ggr
Zachis
7/26/16, 12:01 PM

Världens mest rasistiska låt?

Tydligen har orginalfilmen blivit borttagen från Youtube av uppenbara anledningar, men kvar finns den ändå. Jag tror inte att Jennifer Murphy är medveten om att "ninjor" kom från Japan och var spioner som ofta var utklädda till bönder. 

Jag kan iallafall tycka att det är sorgligt, det finns så många länder i Asien med väldigt mycket kultur, och så trycker man ihop allt till en enda stor stereotyp. 

Tankar?

Annons:
[NeferNefer]
7/26/16, 12:06 PM
#1

Jag tänker inte lyssna på låten, men vad är det som är så rasistiskt? Om det bara är det faktum att hon nämner ninjor så kan jag tänka mig ett antal andra låtar som är betydligt mer rasistiska.

Hoseok
7/26/16, 12:09 PM
#2

#1 Det som är rasistiskt är att hon driver med hur asiater pratar och gör "stereotypisk japansk brytning". Och dessutom blandar ihop japansk och kinesisk kultur på ett extremt osmidigt sätt.

[NeferNefer]
7/26/16, 12:14 PM
#3

Okej, det är osnyggt, okunnigt och rasistiskt. Men om det är världens mest rasistiska låt vet jag inte, det finns nog andra som är värre.

Zachis
7/26/16, 12:14 PM
#4

Jag skulle heller inte kalla den rasistisk, men det är mest eftersom att begreppet är så pass missbrukat

Hoseok
7/26/16, 12:14 PM
#5

#3 Nä, världens mest rasistiska skulle jag inte säga heller.. Men helt klart värt att lägga i soptunnan med låtar som inte borde skapats.

Hoseok
7/26/16, 12:16 PM
#6

#4 Tillhör du själv asiatiskt ursprung? För det är lite svårt att avgöra om något som inte är riktat tills ens egna kultur/etnicitet är rasistiskt eller inte. Du kanske gör det, självklart. :)  Är bara nyfiken på hur du menar.

Jag tillhör själv inte asiatiskt ursprung och därmed uttalar jag mig inte mer än att jag ser att det är mycket stereotypiskt "rasistiska" saker som görs och sägs i videon som jag vet vissa med det ursprunget har tagit illa upp av och rent utav skadats av. (Absolut inte alla, är värt att notera. Finns folk som inte bryr sig alls).

Annons:
Zachis
7/26/16, 12:43 PM
#7

#6 nej det är jag inte och även om jag vore så hade jag antagligen inte tagit illa vid. De ska krävas väldigt väldigt mycket för att jag ska ta illa upp över vad någon säger. Jag är dock väldigt intresserad av "asiatisk kultur" och har en del vietnamesiska vänner. 

Både jag och mina vänner skrattar åt denna låt, men samtidigt, som jag sa högst upp. Det är   sorgligt, det finns så många länder i Asien med väldigt mycket kultur, och så trycker man ihop allt till en enda stor stereotyp.

tarantass
7/26/16, 2:12 PM
#8

Letar man i sådant som sjungs eller har sjungits av Ku Klux Klan, nazister, sådana som håller på det gamla Sydafrika och en del vi vanliga västerlänningar kunde sjunga ända in sextiotalet lär vi hitta massor med rasistiska låtar av en helt annan kaliber.

Vilket förstås inte ursäktar grova schabloner. Även om det, vid "finare" schabloner, finns en gräns där man måste vara människa nog att tillåta folk att inte vara experter på allt.

Men en sak som sitter trångt numera, med Internet, ökande jäkt och minskande känslighet och läskunnighet, är ironi. Till exempel att karikera karikatyrer, såsom schabloner. Det är inte samma sak som att man går på schablonerna, det är tvärtom att driva med dem. Men tyvärr tycks det numera finnas allt färre som har sinne för såpass subtila saker.

***

"Rasism" missbrukat? Säger man så undrar jag vad man menar.

Folk som slänger det omkring sig mot SD-anhängare och liknande som kanske är främlingsrädda, kanske inte har någon medvetenhet om orsakerna till välfärdens nergång, kanske är för panikslagna för att tänka klart, men inte drivs av idén om människors olika värde? Ja, det tycker jag också är vårdslöst och kontraproduktivt.

Men drivs man dessutom av dålig medkänsla med folk som inte är tillräckligt lika en själv börjar man komma på det sluttande planet.

För därifrån kan man landa i den föreställning om olika människors eller människogruppers olika värde som är rasism. Man kan faktiskt göra det utan att vara medveten om det också. Det finns gott om människor som tror sig tänka lika om alla, men skrapar man litet på ytan kommer det fram uppfattningar om folkgrupper de känner sig hotade av som är elementärt psykologiskt orimliga och rätt fula.

Det som verkligen är rasism då: det behöver inte bottna i gammaldags rasbiologi, utan den springande punkten är just olika värde. Om de som lanserade den "moderna" rasismen hade kört med rasbiologi hade de varit väldigt otaktiska, då hade de inte fått många anhängare. Det var taktiskt nödvändigt att istället tala om (nästan) obotliga kulturmönster eller kulturell prägling, till exempel "kulturell essens" som det uttrycks i SD:s partiprogram.

Vilket också har varit ett smart sätt att komma undan just anklagelser för sin rasism, med fullt av "nyttiga idioter" även på den humanitärt ansvarskännande sidan som har gått på att rasism grundad på kultur skulle vara något annat än rasism grundad på pseudobiologi, trots att både syfte och yttringar är desamma och det var en nödvändig anpassning till en annan tid. Precis som att byta syndabock från judar till muslimer: vad ändrar det i den ideologiska, demagogiska och psykologiska struktur man använder?

Mot själva ordets anknytning till "ras", som många hänger upp sig på, kan man ställa det historiska och ideologiska sambandet mellan de två sorternas rasism. Vad vinner man, och vem vinner, på att dölja det?

Språket vimlar också av ord som har glidit i betydelse utan att (nästan) någon reagerar. På just det här området har vi "antisemitism". Hade knappast myntats idag, eftersom det finns många fler semiter än judar. Och "ganska" betydde en gång "exakt, precis"; "roligt" betydde "lugnt, rofyllt"; "fruntimmer" betydde det rum kvinnorna vistades i hos dem som hade råd med flera rum, jungfruburen – och så vidare.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[banan222]
8/14/16, 12:09 AM
#9

Den låten försöker ju imitera stereotypiska japanska saker men det kan ju bara vara kul eller trist eller whatever. Det behöver inte va något som helst negativt med det. Jag tyckte den var kass.

Sen när tarantass går in djupare på rasism och människorvärde så kan jag äga ut han totalt.

Du tarantass och alla ni andra och jag själv ser inte att människor har lika värde, skillnaden är att jag erkänner det till skillnad från er som vill framstå som goda och klappar er själva på axeln.

Om nån i din familj eller dina vänner eller en granne du känner höll på att svälta ihjäl så skulle ni hjälpa den människan, men när tiosuntals personer svälter ihjäl varje dag i länder långt bort så lägger ni inte alla pengar ni har över efter mat och hyra på att hjälpa så många av dom som ni bara kan att överleva.  Nej ni köper saker till er själva som inte är nödvändiga.

Folk som är längre bort från en har ett lägre värde för en själv, så är det för alla människor så sluta ljug.

Att mångkultur inte har några problem vet jag inte vart du har fått ifrån? Statistik på det tack.

Du kanske kan tänka dej lyssna på några kloka ord från en nationalekonom som är utomeuropeisk invandrare med specialintresse för bla invandring och som pratar här om lögnen med multikulturalismen i Sverige. https://www.youtube.com/watch?v=HK96-4h2NvI

Inlägget redigerat av admin p.g.a. personliga påhopp. 

Hoseok
8/14/16, 2:55 AM
#10

"när tiosuntals personer svälter ihjäl varje dag i länder långt bort så lägger ni inte alla pengar ni har över efter mat och hyra på att hjälpa så många av dom som ni bara kan att överleva.  Nej ni köper saker till er själva som inte är nödvändiga."

Vad vet du om det? Du har ingen aning om vad någon i denna tråd lägger sina pengar på. Eller om någon i denna tråd fysiskt åkt och hjälpt människor. 

Jag håller verkligen inte med dig. Jag tycker alla människor är lika värda. Vart de än bor. Att påstå att folk ljuger för att de inte tycker som du gör är rent utav absurt.

Loris M
8/14/16, 10:27 AM
#11

#9 Om du ska fortsätta diskutera här så tycker jag att det är dags att du lugnar ner dig lite. Försök att formulera dig på ett annat sätt än att säga att någon är tragisk.

I övrigt, du kan omöjligt veta vad vi i tråden lägger pengar på, så den kommentaren är bara onödig. 

Du tarantass och alla ni andra och jag själv ser inte att människor har lika värde, skillnaden är att jag erkänner det till skillnad från er som vill framstå som goda och klappar er själva på axeln.

Det är inte det som är skillnad. Vi ser precis som du att människor behandlas olika och på så sätt har de inte lika värde (i vissas ögon) även om de så klart borde ha det. Men det innebär inte att vi ska bara konstatera att det är som det (som du gör) utan att göra ett dugg för att förändra det. Det finns mycket en kan göra för att förändra och för att kämpa för att alla ska behandlas lika och ha det bra. Bl.a. genom att diskutera, slå hål på olika myter, sprida kunskap och fakta, visa engagemang, hjälpa - ekonomiskt och på andra sätt…. det är bara en del av det vi/jag gör. Istället för att ge upp som du. Där har du en skillnad. 

(Och jag gör det inte för att framstå som "god" utan för att jag känner ett ansvar. För att jag vill att både mina och andras barn ska växa upp i en bättre värld än den som vi har skapat)

[banan222]
8/14/16, 3:09 PM
#12

Jo jag vet att 99.999% av alla människor inte skänker allt  utöver det absolut nödvändigaste till svältande människor i andra länder.

Skulle ens 1 % av mänskligheten göra det så skulle dom inte svälta ihjäl. Do the math!

Jag tvivlar inte ett dugg på att folk lägger lite pengar på välgörenhet men dom kan ändå med att köpa saker dom inte behöver medans folk fortfarande svälter ihjäl långt ifrån dom medans dom inte skulle göra samma sak om någon i deras närhet höll på att svälta ihjäl och alla pengarna behövdes där.

Sen tror jag ni blandar ihopp att ni tycker att alla ska ha det bra med att ni faktiskt värderar alla lika men det är en jävla skillnad, jag önskar också att alla ska ha det bra, jag har också skänkt pengar till många välgörenheter för jag vill ibland känna att jag gör en insats för att förbättra världen men det är inte samma sak som att jag värderar okända människor långt bort lika högt som folk som är nära mej.

Om ni fortfarande inte fattar så hur många av er skulle låta en familjemedlem sitta utanför ica och tigga och sova i en trappuppgång??  Hur många okända tiggare har ni huserat det senaste året?

Hur orolig för deras hälsa blir du om du får höra att någon du känner nära råkat ut för en olycka? Blir du lika orolig om du läser i tidningen att någon okänd i en annan stad råkat ut för en olycka?

Det är samma sak med människor ni inte tycker om av någon anledning dom är värda mindre i era ögon. Eller skulle ni bjuda in en dömd våldtäcktman på middag? Skulle ni bjuda in en vän på middag?

Det här visar väldigt tydligt på vad jag pratar om att ni säger att ni värderar folk lika men att i verkligheten så gör ni inte det. Och var inte orolig det är inte en rasistsida, det är Tino Sanandajis blog, han är en utomeruopeisk invandrare som är utbildad nationalekonom. Och om ni inte orkar läsa så visar det att 38% av Sveriges befolkning sa att dom ville ta emot och husera flyktingar förra hösten, sen att mindre än 0.001% faktiskt gjorde det samtidigt som kommuner fick hyra in platser på hotel, campingar köpa modulhus från kina mm för att husera folk visar att folk är fulla av skit i det dom säger.

http://tino.us/2015/12/majoritet-for-restriktiv-flyktingpolitik/

Människor har inte samma värde för er heller. Det jag stör mej på är att så många ser sej som högre moraliskt fast dom inte är det och kastar skit på folk som erkänner sina mänskliga drag som alla har.

Hoseok
8/14/16, 11:35 PM
#13

#12 Hade du vetat något om hur välgörenhet fungerar så hade du vetat att det inte räcker med att skicka massa pengar. Så det du säger är fortfarande inget annat är nonsens.

Jag anser fortfarande att alla människor är lika värda, vad du än försöker påstå. Det är ingen annan än Jag själv som avgör det.

"Hur många okända tiggare har ni huserat det senaste året?"
Min familj har tagit in ett tiotal personer i sitt hem för att hjälpa dem, om du nu var så väldigt intresserad av att veta det. Åter igen, sluta påstå som att du känner alla som skriver i denna forum. Gör du det för att provocera? För du borde väl förstå själv att du inte är någon gud som kan veta allt om alla här. Du generaliserar på ett sätt som är oerhört skadligt för både communityn och du skadar även de som faktiskt är utsatta både i svenska samhället och utomlands eftersom du försöker shame:a folk för att de inte gör tillräckligt: Samtidigt som du indirekt säger att man inte ska göra det ändå eftersom, enligt dig, så tycker alla precis som du gör. Att alla inte skulle vara lika mycket värda.

_" Eller skulle ni bjuda in en dömd våldtäcktman på middag? "
_Jag anser inte att människovärdet går ner hos någon för att de gjort något som skadar andra människor. Skulle jag bjuda en dömd våldtäktsman på middag? Jag vet inte. Vad är anledningen till att jag ska bjuda personen på middag? Menar du att man måste bjuda allt och alla på saker för att visa att man tycker att alla har samma människovärde? Förstår faktiskt inte alls hur det går ihop.

Så var vänlig sluta sitta och påstå vad vi Skulle göra och Inte göra. Sluta påstå att du "vet" hur vi tycker, tänker och känner. Det är rent utav kränkande.

Annons:
tarantass
8/15/16, 3:34 AM
#14

#11, #13: dessutom handlar det inte bara om vad man gör konkret, för att bara plocka ut en sak av allt som kan sägas. Det handlar om vad man gör i förhållande till vad man kan göra. Änkans skärv.

Om man kan lägga hela sitt liv på att hjälpa folk som har det sämre, och dessutom skälla ut alla som inte gör det, men försöker så gott de kan, som hycklare, då tycker jag man ska lägga även de krafter man skäller ut andra med på att hjälpa dem som har det sämre. Genom att skälla ut andra förstör man nämligen deras humör och sänker deras ork att hjälpa andra.

Och om man inte försöker göra så gott man kan utan bara retar sig på att de som är engagerade också vill tala med likasinnade, ja, då har man ju inte torrt på fötterna. Är det då ens dåliga samvete som får en att skälla kunde man väl lägga den kraften på att börja göra litet nytta istället. Alla måste vi börja någonstans och litet är bättre än inget.

För de flesta av oss kan inte bara leva för andra utan behöver ett liv själva också; många av oss har därtill andra som blir lidande om de offrar för mycket. Ungefär samma sak som att de flesta inte har just den sorts begåvning för att tjäna pengar som Henry Ford hade, för att ta ett klassiskt exempel på en person som föraktade alla som inte kunde göra sig lika förmögna som han. Eller som att man kanske inte klarar att komma igen som arbetande samhällsmedborgare på ett socialbidrag som bara ger en råd med falukorv, ris i ekonomipack och två omgångar kläder, hur mycket vissa personer än skäller ut en för att man behöver litet mer liv än så ens för att kunna komma igen. (För sådana utskällningar kan man också få. Av folk som samtidigt har mage att säga sig vara för social välfärd.)

Det har inte ett dugg att göra med att man skulle se andra som mindre värda, det har att göra med att man behöver ett minimum av liv för egen del innan man kan göra något för någon annan.

Inte heller om man hjälper de sina i första hand har det ett dugg att göra med att man skulle se andra som mindre värda. Det kan handla om att ta sitt ansvar med begränsade resurser så att inte folk far illa och därutöver göra vad man kan. Det finns något som heter "principiell nivå" och som kan komma till uttryck på många sätt utöver bara strikt personlig hjälp.

Men för en person som bara har sinne för allt eller inget, som kräver att alla ska vara en moder Teresa för att alls ha rätt att visa medmänsklighet utanför de sinas krets och som inte har något sinne för principer eller övergripande sammanhang, är nog det ingen idé att förklara. Där har kanske också skolan försummat en del grundläggande undervisning, och ta igen sådant i vuxen och färdigformad ålder gör man inte på ett nätforum.

Men hade alla människor varit sådana, då hade det märkts. Då hade vi inte haft någon FN-deklaration om de mänskliga rättigheterna, som med alla sina brister ändå har varit och är en viktig kofot  att bryta upp motstånd med, och inte mycket annat rättighets- eller rättvisearbete heller.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Hoseok
8/15/16, 1:15 PM
#15

#14
"Om man kan lägga hela sitt liv på att hjälpa folk som har det sämre, och dessutom skälla ut alla som inte gör det, men försöker så gott de kan, som hycklare, då tycker jag man ska lägga även de krafter man skäller ut andra med på att hjälpa dem som har det sämre. Genom att skälla ut andra förstör man nämligen deras humör och sänker deras ork att hjälpa andra."

Precis det jag ville få sagt också men visste inte hur man skulle formulera!

[banan222]
8/22/16, 4:36 PM
#16

Vart sa jag att det är dåligt att försöka hjälpa till om man inte är ett helgon?

"Inte heller om man hjälper de sina i första hand har det ett dugg att göra med att man skulle se andra som mindre värda. "

Jo det är just det du gör, du skiljer på folk, du skriver själv "de sina i första hand", där har du värderat vilka som är dej närmast och vilka du hjälper i första hand. Annars skulle du med begränsade resurser ofta ge i första hand till okända människor och låta din egen familj svälta om du inte värderar din egen familj högre än dom andra.

Jag dömer dej inte för det, det är naturligt och alla gör det även dom som inte erkänner det.

**"Det kan handla om att ta sitt ansvar med begränsade resurser" 
**

SD inser att Sverige har begränsade resurser och vill hjälpa de sina i första hand men dom är ändå omtänksamma om folk i andra länder och vill lägga en del på att hjälpa andra, men ni kastar skit på dom för att dom inte vill vara oansvariga.

Det är du som bör sluta döma andra för något helt naturligt och för att den tar ansvar för sitt folk.

Hoseok
8/22/16, 8:02 PM
#17

#16 "alla gör det även dom som inte erkänner det." 

Varför fortsätter du envisas om detta? Du är, åter igen, ingen gud som kan veta hur allt och alla fungerar. Du generaliserar, inget annat.

Upp till toppen
Annons: