Annons:
Etiketterspråksfi
Läst 1498 ggr
Magi-cat
2016-07-25 22:12

"Lär dig arabiska på 7 dagar"

"Jobbar du med nyanlända? Undervisar du på SFI, hjälper till på flyktinghem eller en ungdomsgård? Eller bara vill hjälpa till i situationen som uppstått i Sverige idag. Då är denna bok för dig! Språk förenar. Testa och se.På ett enkelt sätt förklarar Moder och Andreas hur du pratar simpel arabiska, med texter, ordlistor, grammatik och övningar. Åk på språkresa i ditt eget land!"

http://www.adlibris.com/se/bok/sa-lar-du-dig-arabiska-pa-7-dagar-9789198273328


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lia
2016-07-25 22:14
#1

Jag och min pojkvän tänkte gå och lära oss arabiska. Detta kanske är en bra start.

rainmore
2016-08-03 00:19
#2

Är det inte de som ska lära sig svenska?

Magi-cat
2016-08-03 07:40
#3

#2 Skulle kanske hela världen lära sig svenska? Då skulle allt bli så bra så….😕

(Fast hur gör vi t.ex. med de arabiska siffrorna då? Ska vi bara använda svenska siffror?)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lia
2016-08-03 10:48
#4

#2 Det skadar inte att mötas halvvägs. Och att lära sig nya språk är aldrig något negativt :-)

Loris M
2016-08-05 14:38
#5

#2 Det kommer de att göra om de får en värdig chans i det här landet och möjlighet att jobba.  

I övrigt, att kunna arabiska är inte helt fel. Om man reser kan man klara sig gott med arabiskan i väldigt många länder. Det är ett officiellt språk i ca 25 länder, har 340 miljoner talare och ett av största språken i världen. Med andra ord förlorar man inget på att kunna det.

michellemimmi
2016-08-12 08:22
#6

Åh! Är det någon som har köpt den här boken och kan ge en recension? :) hittar inget när jag googlar…

Hjärta/Mimmi

Annons:
Magi-cat
2016-08-12 08:34
#7

#6 Du kan alltid låna den på bibliotek. 😎 Innan du ev köper den, menar jag. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

michellemimmi
2016-08-12 08:37
#8

#7 så smart! Själv glömmer jag ofta att bibliotek fortfarande existerar, haha!! ;P får kolla om den finns här ute på landsbygden :) tack för tipset!

Hjärta/Mimmi

Magi-cat
2016-08-12 08:39
#9

#8 Haha, åjo, de existerar allt! 😃

Om den inte finns på ditt bibliotek, brukar de kunna beställa hem boken. Är du ansluten till nätbiblioteket och har skaffat en kod, kan du beställa själv!👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

michellemimmi
2016-08-12 08:43
#10

#9 nätbibliotek :o jag måste lära mig hur "bibblan" funkar nu för tiden märker jag.. På min "bibblan-tid" så hade man sitt plastkort som man gav till den snälla tanten i disken tillsammans med böckerna man ville låna! Och det var det liksom! .. Nätbibliotek … ^^

Hjärta/Mimmi

Loris M
2016-08-12 11:19
#11

#8 Jag är precis tvärtom. Jag köper sällan böcker. Bor i en mindre stad och böcker finns oftast att låna på vår bibliotek. Och gör de inte det så brukar de fjärrlåna. Jättebra och smidigt. 👍

MelodyX
2016-08-12 23:30
#12

Tycker det är toppen, har sett boken men känner väl att det finns bättre böcker på marknaden… Den lär dig typ att hälsa ;-) Men hur som helst, språk är oerhört viktigt i en global värld och jag tror säkert att både arabiska, kinesiska och persiska kommer vara tillvalsspråk på gymnasiet om tio år, precis som man när jag var ung kunde välja till spanska och italienska (idag är väl det tillval redan från sjuan?)…

Magi-cat
2016-08-13 07:24
#13

Att kunna hälsa är alltid en bra början. 🙂 Har man aldrig läst arabiska är det bra att börja enkelt.

(Jag ska absolut låna boken.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
MelodyX
2016-08-13 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Då tipsar jag om denna också, betydligt mer ingående och lär dig även att berätta om vägen om någon svarar. :-)

vallhund
2016-08-14 05:28
#15

Vilken slags arabiska, den som talas i Libyen eller den som talas i Afghanistan?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MelodyX
2016-08-14 15:50
#16

Det är alltid fus´ha som lärs ut i böcker och skolor, det formella språket alltså som man läser tidningar på till exempel och som nyheterna brukar vara på. Jag skulle säga att alla araber förstår och kan även prata fus´ha, men sedan är det som utlänning som lärt sig fus´ha inte lätt att tolka dialekterna, det är till exempel en jätteskillnad mellan marockansk arabiska och irakisk, större skillnad än det är mellan svenska och danska. Ändå räknas det som samma språk. 

Afghanistan är inget arabland och talar inte arabiska, det tillhörde det persiska riket och merparten av invånarna talar dari (dialekt av persiska men olika språk trots att dari och persiska är betydligt mer lika än diverse dialekter som talas i arabiskan).

Upp till toppen
Annons: