Annons:
Etiketterarbeteföretagsamhetsysselsättning
Läst 2502 ggr
Magi-cat
2016-04-15 09:28

Fick jobb i Sverige -men via fel sajt och utvisas

Hur kan det bli så fel? Han har jobb men utvisas för att jobbet inte var synligt på Arbetsförmdelingen?! 🤪

"Syed Latif från Bangladesh fick jobb i Malmö via en av världens största jobbförmedlingssajter men utvisas för att jobbet inte varit synligt för EU-medborgare."

"Syed fick jobbet genom en av världens största jobbförmedlingssajter LinkedIn som har fler än 100 miljoner medlemmar i Europa och just nu cirka 40 000 svenska jobb som är utannonserade. Men det uppfyller inte kravet, enligt Migrationsdomstolen som slår fast att han inte får nåt arbetstillstånd och därför utvisas från Sverige.

– Jag har förlorat allting. Jag hade liv här, bostad i Sverige. Jag betalade själv när jag pluggade, inget CSN, ingenting. Sen fick jag jobb, jag lärde mig språket så jag är ingen belastning, säger Syed Latif."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6410777


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2016-04-15 09:43
#1

Så himla dumt! 😡 Han kan inte bevisa att annonsen var synlig för EU:s medborgare menar de, men det faktum att han har jobb är inte så viktigt tydligen. Urdumt. Och förödande för Syed förstås.

Magi-cat
2016-04-15 09:51
#2

Det är så urbota dumt så det finns inte ord…😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-06-09 14:18
#3

Mer om Syed, där hans lärare som engagerat sig i fallet, berättar om hur han kämpade och även hjälpte andra….

"Som lärare på den behörighetsgivande kursen i svenska kommer ni studenterna nära. Är ni alltid lika engagerade – eller är Syed Latif speciell?

– Varje student bär sin historia, de är alla speciella. Vi får följa deras språkliga utveckling och hur de bygger upp ett liv i ett nytt hemland. Det är fantastiskt att få bli en del av det och kunna hjälpa till. Studenterna kommer hit av många olika anledningar.

– Men ja, Syed Latif är speciell. En otroligt driftig människa. Som student var han oerhört ambitiös, alltid påläst och sökte jobb redan från start. Vid ett par tillfällen ursäktade han sig: Sofie, om en kvart behöver jag gå ifrån, då väntar jag ett jobbsamtal … Det var lite ovanligt, men så fick han också jobb redan efter halva utbildningen. /…/ – Syed Latifs engagemang för andra visades direkt. Han hjälpte ofta sina kurskamrater och engagerade sig i Röda Korsets läxhjälp här i Linköping. Jag minns hur glad han var när han där fått chansen att förklara grammatiska regler för andra: nej, det där är en bisats, då kommer satsadverbet före verbet …

När han fått jobb i Malmö startade han språkkafé i Skurup. Typiskt honom. Han är en person som gör så mycket för andra."

Källa

tarantass
2016-06-11 04:45
#4

En debattartikel som ytligt sett handlar om en annan sak men har en hel del att säga om sådana här fall också:

http://land.se/asikt/systemet-far-syntax-error-nar-foretag-inte-passar-in/

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
2016-11-26 22:07
#5

Ibland undrar jag om det är robotar som sitter och jobbar på Migrationsverket, med tanke på hur mekaniskt de utför sina uppgifter. Funderar

Ännu en person som utvisas för en slarvgrej - arbetsgivarens miss på 460 kronor. 

"På fredagen beslutade Migrationsdomstolen att Danyar Mohammed, 27, ska utvisas från Sverige eftersom han på grund av en lönemiss från sin arbetsgivare inte anses uppfylla kraven för arbetstillstånd. /…/ Arbetsgivaren hade missat att lägstalönen enligt kollektivavtalet den 1 juni 2014 höjdes till 20 989 kronor. När misstaget upptäcktes korrigerades Danyars lön omedelbart. 

– Efterhand har min arbetsgivare betalat tillbaka till mig. Om man räknar alla mina löner har jag tjänat 8 000 kronor mer än det som kollektivavtalet kräver, säger Danyar Mohammed.

Trots det ska Danyar alltså utvisas till Irak.

– Migrationsverket tolkar lagen så strikt och mekaniskt att det måste vara på kronan rätt. Att det är ett misstag spelar ingen roll. Att arbetsgivaren har rättat till misstaget spelar heller ingen roll. Att Danyar, om man tittar på hela hans anställning, har tjänat mer än vad kollektivavtalet kräver spelar heller ingen roll, säger Fredrik Bergman"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23987743.ab

Magi-cat
2016-11-27 07:38
#6

"– Det finns ingenting i varken utlänningslagen, förarbetena eller praxis som kräver att människor som kan försörja sig själva ska utvisas på grund av små misstag av det här slaget."

Det är så fruktansvärt tragiskt och säger väl en del om det kyliga klimat som råder på sina ställen i Sverige. 🥶

Även om han fått lite för lite lön borde förnuftet sagt att det inte var rätt orsak till utvisning. Här har vi en person som försörjde sig, och det problem som fanns var löst i o m att arbetsgivaren rättat sitt misstag. Ärendet borde inte ens belastat samhällets resurser och gått till domstolen. Och framför allt - en person som gjort allting rätt borde aldrig drabbas på det här förödande sättet!

Migrationsdomstolen var heller inte enig, men till slut fällde ordförandens röst avgörandet.

Så egentligen kanske det är tyckande som avgör?
Ärendet kommer att överklagas.

Hoppas på ett bättre beslut då.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2016-11-27 09:28
#7

#6 Ja, eller hur? Det kostar ju hur mycket som helst med överklagan, advokater mm. Helt onödigt. 

Undrar hur de resonerar och rättfärdigar sina beslut när de sitter och överlägger. Typ: "Ja, det var lite tråkigt, men vi måste följa regler och lagar". Ungefär så kommenterade en del på andra sociala medier.

tarantass
2016-11-27 19:13
#8

Saknar ord men håller med ovanstående.

Om mänskliga misstag, som självmant rättas när de upptäcks, är förbjudna i just sådana här fall bör detta formellt klargöras, så att lagstiftare och andra kan ta ställning till det, och det bör också förklaras varför de är förbjudna i just dessa fall.

En annan sak jag undrar är om det sitter SD:are eller liknande i dessa domstolar. I så fall borde de kanske förklaras jäviga i mål som rör "utlänningar" och minoriteter.

Men vad gör vi åt de andra knäppskallarna, fyrkantiga paragrafryttarna och fegisarna med fingret i luften? Lagtolkning och praxis verkar behöva ses över av någon instans tillräckligt sakkunnig och högt uppe för att den sortens personer ska respektera den.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
2016-12-14 21:05
#9

Det här är inte klokt! Ännu en familj som utvisas, den här gången p.g.a. att de tjänade in 200 kr. för lite.

"Under sju månader 2015 hade Sasa Simijonovic cirka 200 kronor mindre i lön än kollektivavtalets minimum. Ett misstag som resulterat i att hela familjen ska utvisas. 

– 200 kronor och hela familjen skadas. Jag tycker att det är orättvist. Vi har två barn som är födda här i Sverige och det här är deras liv. Flickan går i förskoleklass och pojken i tvåan, de kan inte ens serbiska, berättar pappa Sasa med tårar i ögonen."

Källa

tarantass
2016-12-14 21:28
#10

#9: when will they ever learn…

Samtidigt pågår på närliggande sajt (eller pågick nyligen) en smutskastning av Migrationsverkets tjänstemän som partiska till de Andras förmån.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Loris M
2016-12-14 21:36
#11

#10 Så klart! Även artikeln jag länkat till är säkert tidningarnas försök att mörklägga "hur det verkligen är" (enligt dem och deras logik). Personerna är påhittade och/eller lever i ett parallellt universum. Hur logiskt som helst. 😴😃

Magi-cat
2016-12-14 22:21
#12

Sanslöst! 😮😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2017-03-11 17:46
#13

Vansinnet förutsätter. Proffsboxaren Laziz ska utvisas efter nio år i Sverige. 

"I april gör han sin proffsdebut i boxning – samma månad som han förväntas lämna landet.

– Det känns konstigt, allt man har gjort innan, det är som att det inte spelar någon roll, det tog bara stopp."

http://www.expressen.se/nyheter/stockholm/boxaren-laziz-utvisas--for-andra-gangen/

Annons:
Magi-cat
2017-03-11 18:08
#14

Det är bara inte klokt!!! 😡😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-02-06 16:30
#15

Ännu ett helt vansinnigt fall. 😕

"Han sänkte medvetet sin lön i några månader för att rädda bolaget.Därför ska Lundabolaget Birkas vice vd Hussein Ismail, 32,  utvisas. Migrationsverket har beslutat att han måste lämna landet inom fyra veckor. /…/

Att sänka lönen var ett medvetet val som alla inblandade var överens om. Under våren 2015 kunde bolaget inte betala ut de ordinarie lönerna och Hussein Ismail valde tillsammans med andra i företaget att ta ut en lägre lön för att rädda bolagets framtid.

– Jag gjorde det för att rädda företaget. Vi kämpade för överleva och det var nödvändigt att sänka lönen. Det är tack vare att vi gjorde det då som vi kan expandera nu, säger Hussein Ismail.För tillfället jobbar sex personer på företaget, men planen var att verksamheten skulle mångdubblas under 2018. En plan som utan Hussein blir svår att genomföra."

https://www.aftonbladet.se/a/218d3r

vallhund
2018-02-08 16:49
#16

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2018-02-08 16:55
#17

Det helt bara utan något som helst sans och vett!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MelodyX
2018-03-19 18:06
#18

Vi har ett idiotsystem i Sverige. Sverige är världens svåraste land att komma in i enligt undersökningar, både när det gäller systemet och tyvärr när det gäller folket.

Upp till toppen
Annons: