Annons:
Etikettövrigt
Läst 2104 ggr
tlover
2015-02-19 10:21

Tankar ang sjal

När jag var yngre (gick i högstadiet) så hade jag många vänner från muslimska länder, främst Iran om jag minns rätt men även tex Libanon. Då såg jag ju med egen hand rasismen dom utsattes för.

Då fick jag en Idé att man kanske själv skulle bära hijab ett tag för att inte bara se utan uppleva (från en svensk perspektiv), men det blev inte av (blandannat för att jag bor i en så liten stad att alla skulle veta att jag inte var muslim så effekten skulle antagligen inte vara densamma).

På senare hand har jag också kommit på att det kanske inte skulle vara så uppskattat att jag bär en religös symbol för en religion som jag inte tillhör (jag vet inte hur det är men jag vet att vissa kristna ogillar då icke kristna bär kors tex).

Nu på senare tid har jag börjat tänka på det igen men snarare som symbol för att man är öppen för andra kulturer eller vad man kan kalla det. Då tänkte jag att jag kunde bära sjal som jag brukar om jag bär sjal (dvs det täcker bara håret inte halsen) så det blir annorlunda men inte religöst i tex 30 dagar.

Nu är problemet för mig att jag sällan lämnar hemmet eftersom jag  är hemma med Ylva så det skulle inte göra varken till eller från.

Så efter en hel del babbel.

Tror ni idén är nått att fundera vidare på eller vad tror ni?

l'm back

Annons:
VildaVittra
2015-02-19 10:28
#1

När jag firade muslimskt nyår, tyckte dom att det var jättekul att klä ut mig i deras traditionella kläder, så jag tror nog de flesta muslimer inte skulle ta det negativt. 

Dessutom är vissa av deras kläder riktigt bekväma, man måste ju inte bara anamma sjalen, det finns ju stora och rymliga klänningar osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
[JeanetteK]
2015-02-19 10:36
#3

Fin tanke tycker jag!

tarantass
2015-02-19 19:46
#4

Det finns ju mörka helsvenskor som klär sig såpass mycket i skynken och sjalar att de blir tagna för "muslimer". De enda gånger har jag sett någon äkta österlänning ta illa upp över det har varit någon enstaka gång när en manlig sådan på fyllan har sett dem med en "svensk" kille och revirhävdandet har tagit över. (Vill bara påpeka att jag därmed inte säger något bättre om unga helsvenska män på fyllan. De kan tvärtom också vara en fara.)

Men bortsett från nödvändigt säkerhetstänkande en jättebra idé. Överhuvudtaget borde vi se till att gå i varandras skor, och det ett bra tag åt gången. Något för en framtida skolreform?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Surpan
2015-02-20 12:31
#5

Jag är själv svarthårig med bruna ögon, och blir väl ganska mörk i huden på sommaren. Jag går ibland med sjal i håret för att undvika solsting, speciellt vid båtturer eller längre utevistelser. Jag är ateist men har aldrig märkt någon som tagit illa upp över detta, inte ens när jag befunnit mig i muslimska länder och gått runt med sjal och bikini faktiskt. Det enda jag märkt är att svenska (ofta män) kikar lite mer efter en. Nyfikenhet kanske?

Men eftersom du har en dotter som antagligen kommer träffa flickor i sin egen ålder i tonåren som bär hijab så tycker jag absolut det är en bra idé för dig att någon gång ibland ha sjal på dig. kanske inte 30 dagar i rad för att se hur folk reagerar, utan mer någon gång då och då. Jag tror det vore bra att använda det ibland och förklara att det är för att du tycker det är fint eller för att du vill skydda ditt hår till exempel.

/Surpan

tlover
2015-02-20 12:39
#6

#5 Då och då har jag redan, både för att det är fint och för att skydda mitt hår, däremot bär jag det inte som en hijab utan i frisyr (ska leta upp en bild)

l'm back

Annons:
tlover
2015-02-20 12:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

l'm back

Surpan
2015-02-20 12:43
#8

Sådär bär jag min också. 🙂

/Surpan

VästkustFia
2015-02-21 23:59
#9

Intressant tråd. Jag är frusen av mig och ogillar mössor så på vinterhalvåret har jag sen tonåren haft för vana att slänga en rejält lång, bred sjal över håret och knyta den så att den sluter tätt kring huvud och hals. Alltså inte som på bilden här ovanför där halsen är bar. Tycker det känns bekvämt och att det i vart fall klär mig bättre än en mössa. 

Jag hade faktiskt aldrig tänkt på att det åtminstone vid en hastig titt kan påminna om en hijab. Inte förrän jag besökte ett muslimskt land nyligen och skulle gå in i en moské med en grupp andra turister. Alla kvinnor hade på guidens uppmaning tagit med sig något att täcka håret med och gjorde det under fniss och prat om hur ovant det kändes och hur konstiga de tyckte de såg ut. Jag tog bara en av mina vanliga sjalar och gjorde som jag brukar och fick då höra litet förvånat "men du verkar ju ha vanan inne". 

Har dock aldrig märkt några kommentarer eller snedblickar hemma i Sverige men det kanske beror på att jag ofta går omkring lite tankspritt i min egen värld och inte noterar folks reaktioner. Eller att jag ser rätt typiskt nordisk ut med grå ögon och ljus hy. Jag tänker i alla fall fortsätta ha sjal som jag brukar, ska faktiskt bli intressant att kolla framöver om det är någon som reagerar.

tlover
2015-02-22 09:32
#10

#9 När du säger det så kom jag på att mamma berättat att när hon just hade börjat jobba då hon var ung använde hon också sjal på vintern men om det var kallt täckte hon också ansiktet (förutom ögonen).

Men att täcka ansiktet då det är kallt är ju inte ovanligt här heller så jag vet inte om hon fick reaktioner.

Jag kom på att jag kan ha fått en reaktion en gång, en kille började hälsa på mig på arabiska några veckor i högstadiet, trots att han visste att jag var svensk. Men det kan också varit för att jag pluggade arabiska tex. Den killen var också allmänt osnäll.

l'm back

Skorpion76
2015-02-23 18:00
#11

Jag skulle också kunna tänka mig att bära hijab, men om jag tog på mig en sådan skulle risken vara stor att folk runt omkring mig började undra om jag hade konverterat till islam.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2015-02-23 18:33
#12

#11 Känner de dig inte bättre än så?😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2015-02-23 18:41
#13

Att gå omkring så på stan skulle mina föräldrar aldrig tillåta, men däremot skulle jag till exempel inte ha något emot att till exempel gå på en tjejfest där temat var att bära hijab.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
tlover
2015-02-23 20:58
#14

#13 varför skulle de inte tillåta det?

l'm back

Skorpion76
2015-02-24 07:19
#15

#14 För att jag har en väldigt vinglig och svajande gång och jag kan inte ens ha på mig kjol ute på stan eftersom det ser extremt konstigt ut. Det framhäver min svajande gång ännu mer. Detta är dock ingenting som jag själv har lagt märke till, utan det är utesiutande de som har pratat om det och även sagt det till mig. Om någon har undrat varför har de förklarat saken i mitt ställe och på å sätt hindrat mig från att svara själv. Hur skulle det då inte se ut om jag gick och svajade med en slöja på mig?
Dessutom har pappa flera gånger uttalat att han tycker att de muslimska kvinnor som bär slöja borde få betala huckleskatt för att de tvunget ska ha slöjan på sig.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2015-02-24 09:08
#16

#15 Du får ursäkta men dina föräldrars kommentarer är vidriga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sabina]
2015-02-24 09:53
#17

#15 Stackare, vad jobbigt att höra sådana kommentarer. Det låter som din pappa inte mår bra och verkar bitter på något sätt. Tråkigt för honom att han mår dåligt och tråkigt för dig att behöva höra sånt. 🤗

Skorpion76
2015-02-24 13:54
#18

#16 Jag vet det, men det värsta är att det inte heller finns mycket som jag kan göra åt det! Pappa hade varit på apoteket en gång och sett en kvinna med huckle som han sa. Hon tog inte emot honom, men det hördes på diskussionen att han var besvärad över att hon stod bakom disken över huvud taget.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

tlover
2015-02-24 17:15
#19

#15 Oj vad jobbigt

Missförstå mig inte nu men med tanke på "att skyla sin kropp och sitt ansikte" tråden så är ju det lika illa att du inte får ha vissa kläder som att vissa muslimska kvinnor måste ha hijab mot deras vilja.

I alla fall i mina ögon, är man bara vuxen så ska man få ha vilka kläder man vill.

l'm back

sisela
2015-02-25 00:31
#20

#18 Skorpion76, Jag tycker det är starkt av dig att kunna ifrågasätta (i alla fall inombords) och stå emot din pappas åsikter om andra. Det är ju lätt hänt tyvärr, att man färgas av dem man växt upp med.

Annons:
Skorpion76
2015-02-25 07:15
#21

#20 Ja, tyvärr har föräldrar en fruktansvärd makt att påverka sina barn i värderingar som jag många gånger tycker är riktigt otäck. Ta bara ett sådant exempel som att de säger till barnet att det måste lova någonting. Nu säger du säkert att det handlar om fostran och självklart är det så, men i den situationen ger de inte barnet möjlighet att tänka efter vilken värdering han eller hon själv har. När barnet lovar att uppföra sig är det tvunget att se sina föräldrar rakt i ögonen för att på så sätt verkligen bekräfta att det säger ja och menar det. Om barnet ser ner i backen tycker inte föräldrarna att de får en önskad kontakt och även om barnet har sagt ja kanske föräldern säger att han eller hon inte hörde.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Lestrade
2015-02-26 07:37
#22

Jag bär hijab dagligen och har gjort det sen jag var 15. När jag fyllde 13 så gjorde mamma precis som hon gjorde med min syster, hon satte sig ner med mig och frågade om jag kände mig bekväm med att bära hijab. Som den blivande tonårsrebell var jag så tyckte jag inte riktigt om idén, just för att den kom från mina föräldrar. Så jag sa faktiskt nej, vilket alla i min familj respekterade. Islam är inte en så stor del av mitt liv som det är för mina föräldrar.

Sen när jag blev 15 så beslöt jag mig för att göra det ändå. Jag bär Hijab mer för att jag vill visa att jag kan, att jag har valet att göra det. Detta har stört ganska många bekanta som anser att jag är respektlös mot Islam, men sådana människor kommer alltid finnas. Jag tillhör fortfarande Islam, jag är bara inte lika insatt som resten av släkten.

Jag, personligen, älskar idén att kvinnor bär slöja för att visa stöd. Visa att ni, precis som vi, faktiskt har valet. Det finns många kvinnor som tvingas skyla sig på något vis, till och med i västvärlden, men det är långt ifrån så många som folk tror. Jag känner absolut ingen inom Islam som blivit rent utav tvingad till det.

Det enda varningstecknet jag kan ge är att inte göra det till ett "fashion statement", om ni förstår vad jag menar. Alla delar inte mina tankar om att det är okej att bära slöja för att visa att man kan och vill. Men jag tror de flesta muslimer håller med mig om att det inte är okej att folk bär det för att "det är snyggt och man ser lite cool ut". Eller något.

Magi-cat
2015-02-26 10:41
#23

#22 Hej! Och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

Vill fråga en sak om det du skriver ovan:

"Men jag tror de flesta muslimer håller med mig om att det inte är okej att folk bär det för att "det är snyggt och man ser lite cool ut". Eller något."

Innebär då det att valet att bära slöja ändå är outtalat villkorat på något sätt? 

Hur går det i så fall ihop med det fria valet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2015-02-26 11:04
#24

#22 "Men jag tror de flesta muslimer håller med mig om att det inte är okej att folk bär det för att "det är snyggt och man ser lite cool ut". Eller något."

Hmm det blir svårt för det är riktigt snyggt, tycker jag i alla fall (mode har jag däremot inte alls koll på, jag bär gärna och ofta damhatt till vardags tex).

Men hur går det ihop med att det finns mode för hijab då? (har ingen aning om vad som går på mode när det gäller hijab men jag vet att det finns mode även där)

l'm back

Skorpion76
2015-02-26 15:19
#25

Då får du ursäkta  mig #22, men jag skulle kunna tänka mig at bära en snygg hijab i någon häftig färg bara för att ser just snyggt ut, men det går tyvärr inte eftersom slöjan är så hårt förknippad med islam. Det är synd, tycker jag.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

sisela
2015-02-26 15:29
#26

Man kan ju ha sjal på huvudet, bara låta bli att sätta fast precis på samma sätt som en hijab. Sjal på huvudet har folk ju lite då och då, i alla kulturer. Eftersom hijab är ett religiöst uttryck blir det ju lite urvattnat om alla börjar ha det för att det är snyggt. På samma sätt tycker jag att det är respektlöst att ha Native-american fjädrar på huvudet för att det är "coolt".

Lestrade
2015-02-26 15:31
#27

#23 Kan hålla med om att lite av det jag skrev var lulligt. Det jag försökte säga var att det är en sådan "simpel sak" som många muslimer kan ta oerhört illa vid sig av. Precis som att många i och från mexiko tar oerhört illa upp av att folk målar sig till candy skulls (Googla bilder om ni är osäkra på vad det är) för att det är "snyggt".

För att svara på din fråga: Ja, jag menar inte att alla ska slänga på sig en sjal för att de vill och kan. Det fria valet ligger i att många av oss kvinnor som är muslimer vill visa att vi själva valt att bära slöja, inte blivit påtvingade det som många i västvärlden tror.

Det finns muslimer som bär slöja för att "det är snyggt och man ser lika cool ut". Där går ju folks åsikter isär om vad som är okej eller inte, helt enkelt.  Hoppas detta besvarade din fråga någonlunda!

Annons:
Lestrade
2015-02-26 15:33
#28

#26 Bra att du tog upp native american-grejen också! Där har vi ett annat exempel på något som västvärlden tagit in som en "fashion"-grej.

Upp till toppen
Annons: