Annons:
Etiketterkulturreligiontraditioner
Läst 4098 ggr
Magi-cat
2015-02-12 15:28

Boktips

Litteraturtips:

Länken kan vara bra att ha som tips om böcker i frågor som flyktingmottagning, kulturkrockar och vård av flyktingar.

http://plus.rjl.se/index.jsf?childId=8167&nodeId=35506&nodeType=12


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-02-12 15:30
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-02-14 07:59
#2

Musik!

"Aldrig tidigare har så mycket musik av olika slag funnits på så många platser samtidigt. Aldrig tidigare har så mycket tid ägnats åt musik. Musiken har en nyckelroll i samhällsförvandlingen. Musik, Medier, Mångkultur tar musiken till hjälp för att förstå och förklara hur social och kulturell mångfald uppstår och organiseras."

http://www.bokus.com/bok/9789178443222/musik-medier-mangkultur-forandringar-i-svenska-musiklandskap/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-02-14 08:02
#3

Några tips på bra mångkulturella barnböcker?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
2015-02-14 11:54
#4

Mina älskade Katitziböcker. Jag hoppas att de ger ut alla 15 böckerna igen. http://www.adlibris.com/se/sok?filter=author%3AKatarina%20Taikon

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
2015-02-17 19:56
#5

Jag vet inte om den bör kallas mångkulturell, men definitivt en läsvärd och tänkvärd bok om barn och att skickas iväg till främlingar pga krig.
Good night Mr Tom rekommenderar jag ALLA att läsa!

http://www.adlibris.com/se/bok/godnatt-mister-tom-9789129674026

Sagolikt
2015-02-18 12:09
#6

Olivia från Bolivia och Enkel biljett till Bolivia av Berit Härd och Anna-Lena Wik-Thorsell. Länk. Handlar om Olivia som flyr till Sverige och sedan flyttar till Bolivia igen. Belyser frågor om tillhörighet och hemmahörande.

Eldens hemlighet av Henning Mankell. Handlar om två systrar som blir offer för en mina.

Annons:
VildaVittra
2015-02-18 12:15
#7

Begrav mig stående av Isabel Fonseca, en bok om romernas kultur och hur deras liv i Europa ser ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2015-03-10 18:09
#9

"Dumpad", Per Brinkemo.

Den sanna historien om Ahmed, 13 år, som övergavs av familjen när de skulle hälsa på släktingar i Somalia. Så småningom tog han sig tillbaka till Sverige…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2015-03-11 04:31
#10

Jag kanske skall skriva en bok o mitt liv innan minnena suddas ut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mysan59
2015-03-12 18:52
#11

Tusen strålande solar av Khaled Hosseini

Maria
2015-03-12 19:44
#12

#11 "Flyga drake" och "Bergen talade" av samma författare är lika fängslande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mysan59
2015-03-12 19:47
#13

#12 Ja jag har tänkt att jag ska läsa dom också.

Annons:
Magi-cat
2015-03-18 12:55
#14

Diktbok: "Vi är de döda, nu snart" av Kristian Lundberg.

Diktsamling där det politiska och privata möts i dikter om flyktingförvar och deportering.

Från baksidestexten: "En dikt där människan blir större än de fiktiva gränser som skiljer oss åt."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2015-03-20 09:53
#15

Det bästa som skrivits i genren:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sinuhe_egyptiern

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

älvornas dal
2015-03-20 14:49
#16

"En kvinna en mor", "Tvillingrösten" och "Andra klassens medborgare" av Buchi Emecheta. 

Det är en nigeriansk författare som flyttade till London på 60-talet. I Tvillingrösten berättar hon om flytten, kulturkrockar och rasismen i dåvarande London. Men också om en kvinnans kamp att hitta sin roll i det nya landet. Den första boken handlar mycket om kvinnor i Nigeria, om månggifte, kvinnosyn, svält m.m.

Magi-cat
2015-04-30 15:47
#17

Räkna med språk - flerspråkighet som resurs i matematikundervisningen

"I denna presentation kommer vi att visa hur en språkinriktad matematikundervisning möjliggör att elevernas erfarenheter, kunskaper och språk används som resurser. Framgångsrika praktiska exempel, bland annat med IKT som verktyg, från vår undervisning i grundläggande matematik för vuxna kommer att visas. Vi redogör för de vetenskapliga teorier som undervisningen bygger på och presenterar resultat. Den teoretiska grunden och resultat hämtas från vår bok Räkna med språk och Stina Thunbergs D-uppsats, Problemlösning, språk och IKT, en undersökning av elevers upplevelse av en språkinriktad matematikundervisning."
http://www.andrasprak.su.se/konferenser-och-symposier/symposium-2015/program/att-r%C3%A4kna-med-spr%C3%A5k-flerspr%C3%A5kighet-som-resurs-i-matematikundervisningen-1.232021


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carerik
2015-05-13 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

En bok som är ett måste för oss som jobbar med människor och integration, "Möte Med Mångfald" Förskolan som arena för integration av Aycan Bozarslan. Denna bok vänder sig främst till förskolan men passar som sagt för alla. Det har skrivits massor av böcker i detta ämne. Det som gör den här boken annorlunda är att den är skriven av någon som har personlig erfarenhet av invandring/ integrering och norm. Uppfriskande läsning om hur våra "normer"kan krocka med varandra. LÄS DEN!!!

Sagolikt
2015-05-13 22:59
#19

# 18. Åh, den är fantastisk!

Magi-cat
2016-03-01 14:46
#20

"De finska romernas historia från svenska tiden till 2000-talet", redaktör Panu Pulma.

"I närmare 500 år har romerna varit en del av det finländska samhället. Ändå har de länge varit så gott som osynliga i historieforskningen. Detta internationellt banbrytande verk behandlar de finska romernas historia, språk och kultur, men ger också en röst åt romerna själva och deras syn på sin historia./…/
Boken ger en fascinerande inblick i romernas mindre kända historiska skeden, i den rika romska kulturen med musik, släktband, tro och seder samt i politisk aktivism och kontakter med Sverige." (från baksidestexten)

Mycket intressant bok med många talande bilder!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
kamera0710
2016-03-03 15:45
#21

Har framhållit den förut, men kan inte låta bli att göra det igen, Högerpopulismen dissekerad. 

Den bästa analys jag sett om varför högerpopulistiska partier går framåt. Tyvärr utgången, hoppas det kommer ny upplaga.

http://www.celanders.se/hogerpop.htm

kamera0710
2016-03-10 07:18
#22

Även om den har snart 30 år på nacken kan jag rekommendera Jan Guillous bok Den demokratiske terroristen, om hur Hamilton infiltrerar den tyska Baader-Meinhoffligan. Den lyfter på ett väldigt bra sätt frågan om hur långt i antidemokrati vi kan gå för att rädda demokratin.

Det mest nedslående är ju att den är än mer aktuell i dag, med rättslösa fångar på Guantanamo, förhör under tortyr etc. Och som författaren kommenterat boken i efterhand: I dag kanske Hamilton skulle ha varit på terroristernas sida.

vallhund
2016-03-10 10:30
#23

Det var han väl, mer eller mindre i Palestinafrågan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kamera0710
2016-03-10 11:20
#24

#23 Är Palestinaaktivister terrorister i dina ögon?

Magi-cat
2016-03-29 14:11
#25

För barn ca 3-6 år:

"Pejjes många frågor" av Inger Ekbom

Om Pejje, 6 år, med många frågor i huvudet.

T.ex. "…varför sitter kvinnan med de vackra flätorna på den våta asfalten? Hon kan ju bli sjuk….En bok om tiggeri, ur ett frågvist barns perspektiv."

(Jag har inte läst den själv, bara recensionen. Boken är framtagen i samarbete med Stadsmissionen.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2016-03-29 14:46
#26

Kan rekommendera Illusionen om Gud av Richard Dawkins. Den behöver nog inte sträckläsas, har nöjt mig med att skumma i den. Kan citera följande, apropå hur hemskt det är med muslimsk fundamentalism medan kristendomen minsann är jordnära:

"I tv-dokumentären Root af All Evil? intervjuade jag flera ledare och kritiserades för att ha valt ut amerikanska extremister och inte respektabla företrädare för mittfåran, till exempel ärkebiskopar. Det låter som en rimlig kritik, utom att det som i omvärldens ögon förefaller extremt i det begynnande 2000-talets Amerika faktiskt är mittfåran. Ett av mina intervjuoffer som förfärade de brittiska TV-tittarna mest var pastor Ted Haggard i Colorado Springs. Men långtifrån att vara extrem i Bushs Amerika är ’pastor Ted’ ordförande i National Association of Evangilecals, som räknar trettio miljoner medlemmar, och han säger sig hedras med ett telefonsamtal varje måndag då president Bush frågar honom till råds. Om jag hade velat intervjua vad som räknas till extremisterna i Amerika skulle jag ha vänt mig till ’rekonstruktionisterna’, vilkas ’dominioteologi’ öppet förordar en kristen teokrati i Amerika. Som en oroad amerikans kollega skriver till mig:

’Ni i Europa måste få reda på att det finns ett kringresande teopatrask som faktiskt predikar införandet av gammaltestamentlig lag - död åt homosexuella och så vidare - och rätt enbart för kristna att väljas till offentliga ämbeten eller rentav att rösta. Medelklassmassorna jublar över denna retorik. Om sekularisterna inte ser upp kommer dominionisterna och rekonstruktionisterna snart att vara mittfåran i en äkta amerikansk teokrati.’

En annan person jag intervjuade var pastor Keenan Roberts, även han från delstaten Colorado. Roberts personliga tokenskapsvariant tar formen av vad han kallar helveteshus. Ett helveteshus är ett ställe dit barn förs, av sina föräldrar eller av sina kristna skolor, för att bli vettskrämda för vad som kan hända dem när de dött. Skådespelare uppför skräckinjagande tablåer av 'synder' som abort och homosexualitet, med en djävul i scharlakansröda kläder som står där och hånflinar. Tablåerna är förspelet till huvudnumret, Helvetet självt, med realistisk lukt av brinnande svavel och de för evigt fördömdas ångestskrik och allt annat som hör till."

Loris M
2016-04-30 14:42
#27

En precis nyutgiven bok som jag inte läst ännu men tänker göra det: 

"Sverige - En (o)besvarad kärlekshistoria" av Nivin Yosef och Lejla Hastor (red.)

"Vi är: Kvinnor, välutbildade, blattar, integrerade, flerspråkiga, multikulturella, de ständigt tacksamma. Vi är första generationens svenskar, uppväxta och utbildade i Sverige. Men vi är alla olika, födda i olika länder, med skilda bakgrunder och religiösa åskådningar. Vi delar dock samma känsla – att inte naturligt höra till.

Här beskriver vi vår längtan efter att passa in, om smärtan i att alltid sticka ut, om viljan att förändra och ilskan över att inte räcka till. Vi berättar om förödmjukelsen när syokonsulenten trots våra toppbetyg föreslår ett yrkesprogram som det bästa valet inför gymnasiet, vreden över det rasistiska bemötandet i varuhuset när en mor och dotter vill handla en bröllopsklänning, och desperationen i en mors kamp för att få en gynekolog att skriva ett intyg på att dottern har sin mödomshinna kvar. Många av oss beskriver sökandet efter en identitet och hanterandet av okunniga frågor, och den ständiga; var kommer du ifrån egentligen?"

Källa 

Någon  som läst boken?

Annons:
Magi-cat
2016-10-21 16:38
#28

"Finnjävlar", en antologi av personliga berättelser om att bo och växa upp i Sverige.

"I Finnjävlar får du som läsare först en liten historisk grundkurs i tusen år av förtryck, motstånd och försoning mellan Sverige och Finland. Redaktören Kristian Borg skriver i sitt förord att "den finska erfarenheten" värker. Främlingsfientligheten och fördomarna är samtidigt tidlösa. Det är bara föremålen för denna fientlighet som växlar. Förr var det finnjävlarna. Nu är det muslimerna."

http://www.dalademokraten.se/kultur/bocker/svenskt-forakt-for-finnar-avslojar-urgammal-framlingsfientlighet

Jag har inte läst boken. När jag läser recensionen blir jag dock lite fundersam. Det går inte att lägga ett karbonpapper på historien. Främlingsfientligheten idag går inte att jämföra rakt av med det som rådde "på den tiden" finländarna kom. Det var en annan tid och var det verkligen ett sådant hat, då?

Då byggde "vi" folkhemmet, kriget var slut och allt byggdes upp och skulle bara bli bättre. De sociala förmånerna byggdes upp och invandrarna var eftertraktad arbetskraft. Och för de finska krigsbarnen klappade solidaritetshjärtat extra starkt.
Idag heter det lite annorlunda som vi alla vet, om resurser som inte räcker osv osv…Ja, ni vet…

"Hon /Alakoski/tar upp den tanken om assimilering som härskade i Sverige på 1970-talet och som i dag är rättesnöre för det främlingsfientliga SD. Att de finska barnen inte skulle lära sig två språk, att förbjuda den etniska identiteten bakåt"

Var det verkligen så?

Nåja, jag får väl läsa boken…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2016-10-21 16:50
#29

#28 Det där med att tvåspråkigheten motarbetades stämmer så vitt jag vet. Hade en biologilärare med personlig erfarenhet av detta, uppvuxen i Kiruna. 

Från en SR-sida:

"Ulf Reinesunds pappa kommer ifrån Saivomuotka i norra Tornedalen precis vid gränsen till Finland. Huvudspråket i byn var finska men i skolan var alla andra språk än svenska förbjudna:

– Min pappa fick gå om ettan tre gånger för att han inte kunde svenska när han började. Folk i byarna lärde sig att skämmas för sitt språk och sitt ursprung och slutade att prata finska."   

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=5881715

Magi-cat
2016-10-21 17:38
#30

#29 Jo, så var det. Men det är fortfarande inte helt applicerbart på dagens situation. 

Man insåg inte heller på den tiden att det var bra att kunna flera språk utan trodde barnen blev halvspråkiga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2016-10-21 18:17
#31

Hjärnan hos två o trespråkiga barn utvecklas annorlunda än hos de som bara växer upp med ett språk i sin omgivning.

Det rekommenderas att föräldrar pratar till/med sina barn på sitt eget modersmål samt om föräldrarna kommunicerar på ett annat språk bör barnet införlivas i det språket. Sen tillkommer ev. det språk som används där barnet vistas, typ samhälle, dagis, skola osv..

Att förbjuda barn att tala sitt moders(faders)mål är ett oacceptabelt övergrepp.

Vi har genom århundradena sett följderna av dylika övergrepp, t ex hos Australiens ursprungsbefolkning o här hemma hos vår behandling av samer. Liknade var det med krigsbarnen från Finland som hamnade i svensktalande hem.

Att inte ha ett moders/fadersmål är väldigt handikappande för den intellektuella utvecklingen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2016-10-21 18:31
#32

#31 Vi vet nu det där med fördelarna med flera språk. De visste det inte då.

Jag tror inte att man kan jämföra situationen för krigsbarnen som kom till Sverige (och i många/de flesta fall blev välkomnade och väl emottagna) och aboriginernas i Australien! De senare fick inte ens medborgarskap förrän 1968!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-25 15:37
#33

Augustprisnominerad:

"**Åka buss, Henrik Wallnäs & Matilda Ruta, Natur & Kultur
**Hur upplever ett barn flykten från ett krig? Det har Matilda Ruta och Henrik Wallnäs utforskat i en tidlös bilderbok som inte kunde vara mer aktuell. Här skildras flykten ur barnets perspektiv. Bilderna är rika till färg, form och innehåll, och fulla av upptäckter. De visar vad barnet observerar, vilket skapar en fängslande relation mellan text och bild, där mycket förblir outtalat. Var vi befinner oss på sista sidan, vad som är dröm och vad som är verklighet, är öppet för tolkning."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2016-11-14 15:11
#34

Jerzy Einhorn Utvald att leva (1996) är hans berättelse om en lycklig familj i förkrigstidens Polen, om miraklet att leva, om kampen för och glädjen över att bli svensk, men också om de fasansfulla upplevelserna i ghetton och koncentrationsläger….

Susanna Alakoski Svinalängorna Vinnare av Augustpriset för Årets svenska skönlitterära bok 2006!

Leena har två bästa vänner. Åse är nästan den enda hon känner som inte har en pappa som super, men hennes mamma brukar bli full så det jämnar ut sig. Riittas pappa är full nästan varje dag.

Det är inte direkt nutid men intressanta och lärorika böcker.  Intressant tråd.

Annons:
Magi-cat
2016-11-29 15:33
#35

Negra Efendic, om flykten, främlingskapet och mötet med rasismen i boken "Jag var precis som du".

"Negra är tolv år när hon kommer till Sverige, på flykt undan kriget i Bosnien. Här finns freden och tryggheten. Men allt är inte bra. Maten är konstig, språket obegripligt och hon längtar hem. Sakta blir livet ändå bättre - då möts hon av nynazister i skolan."

Negra Efendic är idag reporter på SvD, med särskilt fokus på migrations- och integrationsfrågor.

(Citat ur bif 2016:04)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-27 18:56
#36

"De apatiska - om makt, myter och manipulation" av Gellert Tamas.

Boken om de "apatiska flyktingbarnen" och en berättelse om "landet Sverige"…

 "Steg för steg blottlägger Gellert Tamas hur tjänstvilliga politiker, aningslösa journalister, organiserade högerextremister och högt uppsatta läkare och psykiatriker gemensamt skapar en bild av de så kallade apatiska barnen. En bild byggd på fördomar och vandringssägner, som till slut uppfattas som en sanning…/…/
…en obehaglig och närgången resa i maktens och manipulationens landskap." (från baksidestexten.)

En enastående och hemsk bok som inte kan rekommenderas om man till varje pris vill ha några som helst illusioner kvar om att allt går rätt till i landet Sverige.
Men rekommenderas starkt för alla som vill veta sanningen och samtidigt lära sig hur skapandet av en falsk bild som ska föreställa trovärdig kan byggas upp.

Skrämmande och fruktansvärt sorgligt är det att läsa om hur de hjälplösa barnen med uppgivenhetssyndrom behandlas och skickas iväg ungefär som oönskade paket ut ur Sverige. Förfärliga skildringar! Samt hur politiker och makthavare envist upprepar, som ett mantra, hur ovanligt det är med dessa stackars barns symptom, att de bara syns i Sverige och att de är helt okända i övriga världen, dessutom strösslat med antydningar om att barnen fejkar sina symptom…

Om och om igen målas denna bild upp - fast inget av det är sant! Det finns inga fall belagda där barn fejkat uppgivenhetsymptom, inte heller är symptomen okända eller nya, tvärtom.

Från en konferens i mars 2005: "Det är uppenbart att detta fenomen med apati hos barn inte är nytt utan finns beskrivet i utländsk litteratur och är känt sedan tidigare, även i Sverige". (sammanfattning av resultaten från konferensen,  av professorn i barnmedicin Tor Lindberg)

"Jag vet inte riktigt varför de här personerna säger att det bara förekommer i Sverige. De saknar belägg för det. Tvärtom finns belägg för att det förekommer i andra länder." (engelsk forskare, Bryan Lask.)

Man kan också fråga sig: vad skulle  det ens spela för roll om barnens symptom verkligen inte fanns på andra håll i världen? I hur många länder måste de beskrivas för att barnen ska få det skydd de så innerligt väl behöver HÄR och nu? Ska inte alla behandlas individuellt? (Och är vi verkligen inte bättre än så här….)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

lordgortor
2017-03-18 10:23
#37

Gör Richard Dawkins böcker till obligatorisk läsning i skolorna (alla skolor även om de kallar sig religiösa).

Magi-cat
2017-07-04 16:45
#38

"Allt blir säkert bra igen" av Kirsten Boie/Jan Birck. För 6 år och uppåt.

En rörande och sann berättelse om Rahaf och Hassan som bodde i Homs - innan flygplanen med bomberna kom och den farofyllda flykten inleddes…

Parallelltext på svenska och arabiska.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: